Vi har et garasje med lager i samme bygning (separate dører) som er bygget med "kjeller" under. Det er fryktelig fuktig i rommet under, sannsynligvis fordi rommet under lageret består av jordgulv. Oppdaget saltutslag i lagergulvet (betong), og garasjegulvet høres hult ut på flere steder, samt at det har løsnet biter på enkelte steder.

Vet ikke hvordan man kan undersøke bæreevnen i gulvet så det ikke skjer at bilen faller ned en vakker dag.

Men en tanke som slo meg, kan man hvis gulvet anses for ustabilt se det som en skjult feil?

Høres jo ikke spesielt skjult ut?

• Liker
  • Haha
klaskarlsson og 10 andre
  • Laddar…
Kan det være slik at tidligere eiere har kjørt inn saltslapsige biler som har fått armeringsjernet til å ruste?

Har dere engang inspisert huset før kjøp?

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Det høres ut som at akkurat alle de symptomene du beskriver er ting som lett kunne ha blitt sett selv under en normal visning, så skjult feil kan dere absolutt glemme med en gang og fokusere på å håndtere problemet i stedet.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
I verste fall kan det finnes et stort synkehull der bilen så forsvinner i. Håper dere har bra bilforsikring som dekker synkehull.

• Liker
whak og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har dere engang besiktiget huset før kjøp?
Det er besiktiget. Han påpekte ikke noe i de områdene.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det høres ut som at absolutt alle symptomene du beskriver er ting som lett kunne ha blitt sett til og med under en normal visning, så skjult feil kan dere absolutt glemme med det samme og fokusere på å håndtere problemet i stedet.
Det gulvet som lekker ut saltavsetninger var belagt med tregulv, så kan ikke ha blitt sett ved en besiktigelse. Syns meg viten ingenting tydelig når man ser på gulvet nedenfra heller. Tregulvet ble revet opp etter at vi flyttet inn og så da ingen problemer med den kunnskapen vi hadde da.

• Liker
Klargplutte
  • Laddar…
Så for å løse problemet, hva tar man kontakt med for type håndverker?

K kattparet skrev:
Det gulvet som lekker ut saltavleiringer var belagt med tregulv, så kan ikke ha syntes ved en besiktigelse. Synes meg vitenlig ingenting tydelig når man ser på gulvet nedenfra heller. Tregulvet ble revet opp etter at vi flyttet inn og så da ingen problemer med den kunnskapen vi hadde da.
At dere ikke så noen problemer med den kunnskapen dere da hadde påvirker dessverre ikke om en feil er skjult eller ei.
Heller ikke en besiktigelse. (Det gir dere kunnskap før et kjøp og *eventuelt* en beskyttelse der dere kan vende dere mot besiktigelsesmannen om denne har oversett en feil som burde ha blitt oppdaget.)

Dere nevner at deler av garasje-gulvet høres hult ut. Det er et kraftig varselsignal som indikerer at man burde ha gjort en dypere undersøkelse uansett noe i boden.

Et forslag er å kontakte forsikringsselskapet deres, de kan kanskje ikke hjelpe dere økonomisk, men de pleier ofte både inspisere fuktskader, samt anbefale tiltak og har ofte gode kontakter til lokale håndverkere.

Før dere tar inn håndverkere, les litt først. Det må kanskje ventileres, dreneres, varmes, lage ordentlig gulv i kjelleren.
Legg opp noen bilder så kanskje vi kan hjelpe bedre.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
At dere ikke så noen problemer med den kunnskapen dere da hadde, påvirker dessverre ikke om en feil er skjult eller ei.
Heller ikke en besiktigelse. (Det gir dere kunnskap før et kjøp og *muligens* en beskyttelse der dere kan henvende dere mot besiktigelsesmannen hvis denne har oversett en feil som burde ha blitt oppdaget.)

Dere nevner at deler av garasjegulvet høres hult ut. Det er et sterkt varselstegn som indikerer at man burde ha gjort en grundigere undersøkelse uansett noe i boden.

Et forslag er å kontakte deres forsikringsselskap, de kanskje ikke kan hjelpe dere økonomisk, men de pleier ofte dels å inspisere fuktskader, dels anbefale tiltak og har ofte gode kontakter til lokale håndverkere.
Ble nok litt forvirrende. Betonggulvet som ikke har vært belagt med tregulv, høres hult ut på enkelte steder. Det andre gulvet har jeg ikke klart å høre noe.

Jeg er ikke helt innforstått med hva skjulte feil kan være, men forsøkte jo å få noe klarhet i om det er noe man burde få kompensasjon for eller ikke. Om det er mangler i konstruksjonen, etc.

Jeg var dessverre aldri til stede ved besiktigelsen, men stolte på kona mi og svigerforeldre som var med og stolte fullt på dem da.

Så forsikringsselskapet burde være første steget med andre ord?

En forsikring skal dekke uforutsette og plutselige skader/hendelser, ikke dårlig bygde eller vedlikeholdte konstruksjoner.

Skal ta bilder når jeg kommer tilbake hjem. Jeg gjorde en rask skisse, om noen blir klok på dette.

Det venstre rommet har vi kontaktet noen firmaer (bl.a. Miljönären) for å gi tilbud på å støpe på betong, det er der det har kommet opp saltutslag på en viss overflate. Det var før jeg så saltutslagene.

Det høyre har tykkere betong, men det er der jeg har hørt det høres hult ut (hørte det når jeg mistet verktøy i forbindelse med dekkskifte i vår). Under har det løsnet noen enkeltstående betongbiter rundt avløpsrøret.

Er nok ganske fuktig der under, luften føles ikke trivelig uansett. Hadde tanker om å fylle igjen kulverten med jordgulvet.

• Tegning som viser planløsning med rom for halvferdig betonggulv, garasje, og kulvert med jordgulv. Inkluderer trapp og vegger.
E etompau skrev:
En forsikring skal dekke uforutsette og plutselige skader/hendelser, ikke undermålige bygde eller vedlikeholdte konstruksjoner.
Så hvor skal man vende seg da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.