Hei jeg har fikset den gamle murpipa mi og maler den hvit, etter en stund har malingen sprukket på et par steder, noen som har noen idé på hvordan jeg kan fikse dette, vurderer å fjerne alt det løse og fjerne all løs puss og deretter pusse om og så male, tror dere dette fungerer og hvilket pussmørtel synes dere jeg skal bruke?

Legger ved et bilde hvor jeg har fått en sprekk i malingen (har revet opp en del løs maling også) Hvit malt mur med sprekker i malingen, noe av malingen er løsnet, og underlaget er synlig.

Takk på forhånd!
 
M
Hva har du malt med for farge? Av det lille jeg ser på bildet virker ikke pussen å være dårlig i det hele tatt, kanskje annerledes på andre steder?, eller så vises det ikke. Sånn kan det se ut om man har malt kalkfarge på fasaden og ikke vannet på riktig måte før/etter.

Jeg har ingen direkte løsning men tenker at det må finnes en grunn til at malingen slipper. For meg føles det som at det er uvanlig at det blir sånn innendørs, og så raskt. Kanskje var det mye løst støv/mørtelstøv på overflaten når det ble malt? Kanskje tåler ikke fargen kontakt med sterkt alkaliske materialer som pussen? Eller så kan det være så enkelt at du malte for tykt på en gang.

Med risiko for at det blir mer forvirrende...
 
Sist redigert av en moderator:
Brukes skorsteinen ved fyring?
 
En hånd holder en flik av avflaket maling fra en mur med synlig murpuss bak.

Hei og takk for svar, skorsteinen brukes ved fyring og blir etter hvert ganske varm på enkelte steder, murstocken er malt med hvit oljemaling 2-3 ganger. Jeg legger ved et bilde som er tatt på baksiden av en bit som jeg rev av, der ser man at det er litt bruk som sitter igjen, dog veldig lite, men trenger å fylle opp dette før jeg maler om så jeg kommer i nivå med resten av murstocken.

Med vennlig hilsen, Christian.
 
Man trenger ikke å armere med nett og pusse om alt?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.