Hei! Jeg har nettopp fjernet tapet fra et par vegger i kjelleren. Tanken er å male veggene i stedet. Dessverre er veggen ikke glatt og fin som jeg hadde trodd, men det ser ut som det en gang har vært strukturtapet der, og det finnes noen rester igjen. Jeg tror det er gammelt sparkel igjen også. Spørsmålet er hvordan jeg går videre nå. Mine tanker er:
1. Sparkle rett på veggen (usikker på type sparkel)
2. Hugge bort alt sparkel/strukturtapet osv. og slipe for deretter å male
3. Slipe bort alt for deretter å male
4. Sette opp en plate på veggen og male på den
Noen som kan tipse om den beste måten å håndtere veggen på? Jeg tror at veggen er laget av en form for puss.
Kjelleryttervegger bør ikke sparkles uten må pusses. I ditt tilfelle kan du bruke C-bruk 1mm som legges på med stålbrett og deretter filtes ut. All maling slipes bort på forhånd og løst bruk bankes bort. Veggen males deretter med silikatmaling.
Takk for svar. Dette er imidlertid en innervegg. Gjør det noen forskjell for ditt svar?
Hvis kjelleren er godt drenert og ikke har noen fuktproblemer, vil det også være mulig å lime opp renoveringsgips med gipsbruk direkte på innerveggen og deretter male på det etter sparkling. Å sparkle direkte med husfix kan også fungere.Tegelhus-67 skrev:
Hvis det er den minste risiko for tilsigende fukt bør alt utføres i mineralske materialer og diffusjonsåpne farger.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Måla gammal jordkällare
Byggnadsvård -
Reparere/sparkle/male pussvegger enhetlig
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Måla klinker i källare/sutteräng
Färg, Måla & Tapetsera -
Valg av materiale til pussvegg i kjeller.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Måla över fläckar källare
Färg, Måla & Tapetsera