Jeg skal innrede større delen av kjelleren til vaskerom/bad. Veggene (ca 1,5m under jord) er av betong, byggeår 1925. Tenkte å ha høyglans lyse (hvite) vegger. Hva skal jeg ha som underlag for maling. Går det an å sparkle opp veggflatene så jevnt eller må man ha en type plate å male på.

Takknemlig for svar.

Det man pleier å anbefale å male kjellervegger med innvendig er silikatmaling. Den fungerer på bra puss, betong o s v og har fordelen at den puster slik at fukt kan vandre fritt inn og ut. Den er absolutt ikke høyglanset (snarere helt matt) men det blir en veldig fin overflate. Hvis underlaget er dårlig, er det hensiktsmessig å pusse overflaten først - sjekk med en murer hvis du ikke har kunnskapen selv.

Takk krillek!

Begynner å innse at de blanke veggene blir vanskelige å få til. Blank maling er sannsynligvis=ikke diffusjonsåpen.

Vanlige farger inneholder jo plast, da blir det tett.
Silikatfarge bør alltid brukes på kjellervegger!

Jeg fikk rådet av min fargehandler at hvis det er veldig lite fukt, kan man male med vanlig veggmaling i kjelleren, på den måten kan man få den betydelig blankere. Denne er tydeligvis ikke helt diffusjonstett.. Jeg har gjort det, og det ser bra ut så langt.. /Hobb

Silikatfarge eller Webetonex. Webetonex er enklere å jobbe med, trenger ingen silikatgrunn osv. Ikke like blass, pluss at du absolutt ikke får sprute silikat på noe, det etser seg fast som pokker... Løser også aluminium. Noe jeg merket da jeg malte med rullebøyle av aluminium! =/ Ble grå spor i fargen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.