6.274 lest ·
23 svar
6k lest
23 svar
Måle 5-10 meter nøyaktig?
I teorien stemmer det, men i virkeligheten fungerer det ikke fordi det blir ganske mye feil før det er målbart.R ribbones skrev:
Om den midterste fyrstikken er din lasermåler i 90 grader mot vegg. Når den viser at avstanden mot den tverrgående fyrstikken er nøyaktig 1 fyrstikk, har du også 90 grader i hjørnene. Men som jeg sa, om du bare har et målebånd/tau, er det lettere å måle diagonalt siden det er vanskelig å måle i 90 fra vegg.N Nils82 skrev:
Med snoren kryssmåler du...R ribbones skrev:
Selv om man skulle kunne måle vinkelrett mot veggen, så blir feilen stor før det er målbart, når kryssmålet skiller 20 mm har målet til veggen bare endret seg noen tusendeler. Vises nedenfor med Pythagoras’ setning.R ribbones skrev:Om den midterste fyrstikken er din lasermåler i 90 grader mot vegg.
Når den viser avstanden mot den tverrgående fyrstikken er nøyaktig 1 fyrstikker har også 90 grader i hjørnene. Men som jeg sa, hvis du bare har et målebånd/snor, er det lettere å måle diagonalt fordi det er vanskelig å måle i 90 fra vegg.
Fenomenet beskrives også av grafen for tangentens ligning.

Den teknikken er like nøyaktig som å skyte en elg ved å "lobbe" et skudd fra hoften. Ganske tvilsomt, med andre ord.R ribbones skrev:Hvis den midterste fyrstikken er din lasermåler i 90 grader mot veggen.
Når den viser avstanden mot den tverrgående fyrstikken er nøyaktig 1 fyrstikker har du også 90 grader i hjørnene. Men som jeg sa, om du bare har et målebånd/snor er det lettere å måle diagonalt fordi det er vanskelig å måle i 90 fra veggen.
Kryssmåling er teknikken som brukes om man skipper tekniske hjelpemidler. Noen ganger kan det også være nok med en større vinkel i henhold til 3-4-5-prinsippet.
Foruten det som er beskrevet ovenfor om at det i praksis er nærmest usannsynlig å få til en rett vinkel mot veggen, er det like umulig å finne en vegg som er så rett at det lar seg gjøre.
Passet ser ut til å være 30 cm. Hvis jeg ikke husker formelen for buehøyde helt feil, så blir den mindre enn excel kan regne ut... Hadde jorden bare vært en 10-del så stor får man ut at buehøyden ville vært 1,7*10e-5 mm
Jeg er helt overbevist om at det ligger innenfor passets feilmargin
Jeg er helt overbevist om at det ligger innenfor passets feilmargin
Klikk her for å svare