Hei,

jeg holder på med en kjellerrenovering i et hus bygd i 1943. Ny elektrisitet og rør-i-rør for vann til radiatorer vil trekkes i/rett under bjelkelaget som er av tre. Takhøyden i kjelleren er begrenset, ~2.10m, så jeg har vurdert muligheten for å droppe lektepanel (28x70) innenfor himlingen og heller kappe ut/frese ut i bjelkene for elektrisitet og radiatorvann, type maks 3 cm dypt. Bjelkelaget består av 220x70 bjelker med CC60 og spennet er omtrent 3.5m. Bjelkene hviler på ytterveggene og en hjertvegg sentralt, derav spennet på ca 3.5m, huset er ca 7m bredt.

Spontant føles det jo ikke så bra å skade bjelkene der strekkreftene er som størst. Samtidig føles det som at bjelkelaget er ganske overdimensjonert som det er?

Å trekke vann og elektrisitet sentralt i bjelkene er også et alternativ, men skulle helst unngå dette da det innebærer at jeg trenger å ta ut alt sagflis som ligger der som isolasjon.

Et annet alternativ er å bruke tynnere virke enn 28x70 som legges direkte på bjelkene for å redusere dybden som trenger å kappes ut.

Og hvis ingenting annet er gjennomførbart så blir det til å bruke lektepanel (28x70) og akseptere at takhøyden reduseres noe.

Hva tror dere? Noen andre ideer?

220x70 tilsvarer omtrent 255x45 med tanke på bøyemotstand, så det er absolutt overdimensjonert. Det er imidlertid aldri bra å sage ut bjelker da det skaper en sprekkindikasjon i materialet, hvis effekt kan være vanskelig å bedømme. Å bore hull rett igjennom for så tynne rør som det er snakk om her, kan man gjøre uten problemer, så lenge man holder seg et par centimeter fra underkanten. Hva som er best i ditt tilfelle er vanskelig å vurdere uten å ha sett plassen. Jeg synes heller ikke at du skal fjerne sagflisen. Jeg foreslår litt lateral tenkning. Kanskje du kan legge rørene langs veggen i en utfrest list som ikke trenger å bli så forstyrrende.

Takk for svaret! Jo, det føles ikke bra å skjære ut i underkanten av bjelkene. Det er imidlertid problematisk å legge rørene til veggen, det vil ikke se pent ut med tanke på at jeg skal legge tilførsler til 5 radiatorer i taket samt strøm og nettverk. Veggene består av betonghullstein og er pusset og delvis flislagt. Hvis jeg legger rørene i list på veggen, ville jeg også i så fall måtte passere noen vinduer og en dør.

Her er et bilde der man ser bjelkelaget nedenfra. Jeg har tømt ut sagflisen i et fag fordi jeg skal legge inn ventilasjonskanalen der for FTX-ventilasjon. Man kan ane konstruksjonen i faget til venstre. Nedenfra og opp består den av spontet treverk, papir og deretter sagflis. Det spontete treverket hviler på firkantstaver, type 3x3 cm som er festet jevnt med bjelkenes underkant. Rent praktisk ville det vært perfekt å bruke det rommet til å legge rørene.

Underkonstruksjon av trebjelker med synlige kabler og spontet virke, klargjort for ventilasjonsinstallasjon ved tømt isolasjonsrom.

Ser du noe hinder med å tømme ut sagflisen annet enn at det skaper en hel del ekstraarbeid med å få på plass ny isolasjon samt borttransport av sagflisen?

Absolutt ikke! Etterfylling kan gjøres med f.eks. cellulosefibre som har lignende hygroskopiske egenskaper som sagflis. Man skal ikke endre på slike forutsetninger unødvendig.

Absolutt, jeg sørger for å bruke passende isolasjon i så fall, f.eks. cellulosefibrer som du foreslår. Men du ser ingen andre problemer med å tømme ut sagflisen?

Uansett så heller jeg nå mot at det får bli en senking av taket, å tømme ut sagflisen blir ganske mye arbeid.

Jeg kan ikke forestille meg andre problemer med å tømme ut sagflisen enn at det innebærer en masse jobb.

Jeg har stått overfor samme problem noen ganger i mitt hus. Noen løsninger jeg har brukt, hver for seg eller i kombinasjon:

-Legg alle rør langs ytterveggen eller hjertemuren. Utsparinger eller andre svekkelser gjør minst skade nær opplagene. Gå ut med rørene til riktig sted i hvert rom.

-Om det er løse blindbunnsbrett og ikke altfor tett fylt med spon, prøv å trykke opp blindbunnsbrettene noen cm med støtte og kile inn en trebit under så du kan bore for rørene noen cm inn i bjelkene.

-Du trenger ikke å tømme hele bjelkelagsrommene for spon. Det holder med et lite stykke der du trekker fram rørene. Slå ut et par tre blindbunnsbrett. Etterfyll med revet isolasjon som presses inn og pakkes så godt det lar seg gjøre mot gjenværende sagflis. Jeg har brukt steinull, men det burde vel fungere med cellulosefibre eller lignende også om man nå er redd for steinull.

-Finnes det steder på etasjen ovenfor der det er lett å åpne gulvet og gjenopprette uten at det vises, er det lett å etterfylle med valgfritt isolasjonsmateriale. Sjekk for eksempel terskler, under skap etc.

• Liker
ThomasEcke
  • Laddar…
Takk! Mange virkelig gode tips :) Å koble ut nær opplagene er en veldig interessant idé, ville fungert veldig bra for meg.

Blindbunnsbrettene er løse, men spontede, men det kan nok gå å trykke opp en del i alle fall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.