Hei

Bor i flermannsbolig og har begynt å rive ned gipsveggene for å bygge om litt, men merket at rørstammen er innrammet med stålstendere samt gipsplater på innsiden av stålstenderne. Rørstammene inneholder vann, avløp, ventilasjon

Vil erstatte 2 av dem med tre når jeg bygger om. Er dette noe man får gjøre, eller er det imot noen regler?

Veggen med gips fjernet, viser stålrør og isolasjon inne i et flervåningshus under renovering. Rørene er omgitt av ståldeler. To rørstammer omsluttet av stålsøyler og gipsvegger i en bygning under renovering. To metallrør, et galvanisert og et svart, vises i byggefase bak gips. Rørene brukes til vann, avløp og ventilasjon.

Hei! Er det et enebolig i flere etasjer eller er det et flerbolighus med mange leiligheter i? Vet du hva ventilasjonskanalene betjener?
Det finnes ingen generelle krav på et bestemt materiale i veggkonstruksjoner, men brannvernkrav på veggens avskiljende evne og/eller overflateklasse styrer litt og avhenger stort sett av hva svaret på spørsmålene ovenfor er.

Det er en BRF med flere leiligheter. Det er ventilasjon til bad da alle leilighetene ser like ut hele veien så vidt jeg har forstått det.

da skal du ikke bruke trelekter

Ok. Da vil jeg anbefale å konsultere en brannkonsulent som kommer og ser nærmere på det for å få det riktig. Antakelig bør sjakten være en egen branncelle EI 60, og det skal ikke være eksponert brennbart materiale (inkl. avløpsrør) i samme sjakt som ventilasjon.

Da brannkonsulent ikke er en beskyttet tittel med krav om sertifisering eller tilsvarende, bør du ansette noen som er medlem i brannkonsulentforeningen for å garantere kvaliteten.
https://www.brandkonsultforeningen.se/medlemmar/

G GustH skrev:
Ok. Da ville jeg anbefale å konsultere en brannkonsulent som kommer og ser litt mer på det for å få det riktig. Antagelig bør sjakten være en egen branncelle EI 60, og det skal ikke finnes eksponert brennbart materiale (inkl. avløpsrør) i samme sjakt som ventilasjon.

Siden brannkonsulent ikke er en beskyttet tittel med krav på sertifisering eller tilsvarende, bør du engasjere noen som er medlem i brannkonsulentforeningen for å garantere kvaliteten.
[lenke]
Okey føles litt overkurs at jeg skal gjøre det da antakelig alle sjaktene i typ 400 leiligheter vil se lignende ut og derfor ikke er branncelle isolerte. Er det kanskje noen forskjell da det ikke er en "sjakt" i seg selv siden de har støpt inn rørene i betongplaten? Bor i øverste etasje så derfor ser det annerledes ut i takene.

Det er ganske mye "om og men" når det gjelder brannvern rundt ventilasjonsinstallasjoner, men er det støpt rundt kanaler og rør nedover i sjaktet er det jo ganske bra. Hvor mye beskyttelse som trengs er delvis avhengig av hva slags beskyttelsessystem som brukes for å hindre brann- og røykgasspredning i ventilasjonen. Gjennomføringen opp til loftet ser derimot ikke helt riktig ut og bør ses over nå som sjaktet uansett er åpent.

Det er et sjakt som skal tåle Ei60. Det skal beskytte leiligheten fra å ta fyr i 60 minutter dersom det begynner å brenne i etasjene under. Ild kommer da i rørene og sjaktet skal hindre at det sprer seg til aktuell leilighet. Det er tillatt med avløpsrør i samme sjakt hvis de er i ubrennbart materiale. Dine ser ut til å være i støpejern, noe som er ok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.