Har kjøpt hus med frittstående garasje. Det har dog forfalt en del gjennom årene, og nå vil jeg fikse det.

Det er murt med ganske store blokk, vet ikke hva, og puss på. Sparklet og malt på innsiden. Har ikke kommet til å se, men jeg tror det ligger spon på taket. Kaldt lagerrom oppå det.

Jeg har tenkt å bruke det som garasje/snekkerbod/lager. Hadde ikke tenkt meg varmgarasje, men skal jeg bruke huset som lager trenger jeg kanskje litt varme.

Nå til mine spørsmål:
Må jeg banke bort all utvendig puss før jeg legger ut rammer og spikrer ny fasade?
Bør jeg reparere blokkene i døråpningen som har gått i stykker, og i så fall hvordan?
Hvordan er isoleringsverdien på lignende blokker, bør jeg benytte anledningen til å etterisolere når jeg spikrer ny fasade, eller isolerer blokkene godt?

Takknemlig for tips og svar.

• Bilde av et gult murhus med avskallet puss, synlige grå blokker og et enkeltvindu; omgitt av gress og busker.
  • Murvegg av grå blokker med gul og hvit avskallende puss. Trekantet område med treverk til venstre og takstruktur øverst.
  • Fasade av forfalt garasje med store blokker, misfarget puss og en del skader rundt en tre-rammet dør.
S
Sjekk hva slags farge det er, hvis det er plastfarge er det nok best å skrape det ned og gjøre om. Jeg er litt usikker på hvordan man ser at det er plastfarge, tror man kan dra en krone over fargen og se om det blir merker, hvis det blir grå/svarte merker på fargen så er det plast... Men er usikker på dette så verifiser først :)

B
legg på reparasjonsmørtel der det er ødelagt. gjerne stein om det er hull større enn fem*fem cm
jeg skulle ha isolert med en 5cm uansett.
mer isolering skader ikke.
fjern all løs puss uansett. er det plastmaling så må du fjerne mer.

Plastfarge kan man vanligvis identifisere ved at den lett løses opp av sprit (T-rød).

Takk for deres svar. Det ser ut til å være ganske mye løs puss så det forsvinner nok. Blir nok også 45 mm ekstra isolering når jeg først er i gang, så kan jeg jo velge bruksområde for huset som jeg vil.

Jeg bumper tråden min igjen, og prøver å få svar på hvordan isoleringsverdien kan se ut for blokkene. Jeg skal altså innrede garasjen til et verksted, snekkerbod, "komme unna fra kona"-bod, you name it.

Jeg må bytte ut portene så snart som mulig, men spørsmålet er om blokkene i seg selv duger til å holde en ok temperatur der når jeg er der. Jeg skal selvfølgelig sjekke hvordan det ser ut i taket også og isolere ved behov.

Vurderer å kjøpe en billig L/L-varmepumpe og installere for varme når jeg er der. Ellers har jeg en gammel vedovn, men det blir jo litt mer styr og da får jeg jo heller ikke bruke rommet som garasje om jeg skulle ønske det fremover.

Takknemlig for tips og ideer.

B
vet ikke isolasjonsverdien på dem.
men jeg ville nok isolert hvis jeg skulle lage en snikkarbod der

vet ikke hva for blokk det er, men jo mer porøst materiale, desto bedre isolerer det. Veggtykkelsen spiller en rolle. Ser ut som gassbetong, siporex? Tror ikke du gjør en stor gevinst ved å isolere mer hvis veggene er tykke.

Virker som om pussen aldri har sittet fast i blokkene og bare henger fast i fugene. Dårlig forvannet, ikke grunnlagt ved pussing av blokkveggen som suger mye vann? Feil pussmateriale? Feil overflatefarge?
Jeg ville nok ha slått ned alt gammelt og pusset om til våren hvis det var min fristed :)
gaia

Sist redigert av en moderator:
gaia skrev:
vet ikke hva for blokk det er men jo mer porøst materiale desto bedre isolerer den. Veggtykkelsen spiller en rolle. Ser ut som gassbetong, siporex? Tror ikke du gjør en stor gevinst å isolere mer om veggene er tykke.

Virker som at pussen aldri har sittet fast i blokkene og bare hengt fast i fugene. Dårlig forvattet, ikke grunnet ved pussing av blokkveggen som suger mye vann? Feil pussmateriale? Feil overflatefarge?
Jeg ville nok slått ned alt gammelt og pusset om til våren om det var min fristad :)
gaia
Er helt nullstilt når det gjelder betongmateriale, så jeg har ingen anelse. Men de er etter min mening skikkelig tykke. 30 cm i hvert fall. Føles litt betryggende at du sier det er overkill å isolere på tykke vegger da jeg selv har tenkt i de banene. Men jeg må bytte ut portene og vinduet.

Kommer til å kle med trefasade senere som matcher huset som jeg også skal kle om alternativt ta frem den gamle panelen.

Plukker opp en av mine gamle tråder siden det begynner å bli aktuelt. Jeg gjorde aldri noe med garasjen fordi det kom masse annet imellom. Men nå begynner jeg å bli litt sugen.

Planen er å slå bort all puss. Regel opp med 45x45. Isolasjon. Vindtett papir og til slutt panel. Jeg har nettopp behandlet vedboden med jernvitriol og vurderer å gjøre det samme med garasjen.

Nå vurderer jeg om garasjen kan ta skade av å stå uten pussen en stund, hvis jeg ikke rekker å sette opp panelet? Må jo begynne et sted og tenkte å fjerne pussen og reparere hullene.

Vindski og takutspringet er malt med en, hva jeg tror, gul plastfarge. Lettest ville være å bare vaske og male over med hvit akrylmaling. Eller er det dumt? Passer det overhodet med hvite vindski osv. til den grå nyansen treverket får av jernvitriolen?

Håper på litt svar!

Synes det ser ut som vanlig lettbetong du har i garasjen din. Å tenke på er at lettbetong som sådan tåler vær og vind rimelig bra så lenge den ikke fryser. Men, lettbetong suger til seg veldig mye vann, så hvis du har en ubeskyttet lettbetongvegg som det kan regne på, vil den suge til seg en god del! Fryser lettbetong som har sugd til seg mye vann, kan den lett sprekke av frost. Dekk godt til mao er min anbefaling, men gjør du dette skal det ikke være noe problem å hakke bort pussen.

Jeg har reisverket opp i garasjen min bygget av blåbetong, men pussen fikk sitte igjen. Hvorfor vil du ha bort den? I min verden er det bare en masse unødvendig arbeid, tar tid som du kan bruke til noe morsommere.

Jeg isolerte garasjegulvet også i etterkant, med sånne kantelementer som har et betongbelegg på den ene siden, vet ikke om det har noen større effekt, men litt burde det vel gjøre.

Skal du skruve i det så anbefaler jeg de lett betongskruene som finnes! De har litt spesielle gjenger som gjør at det faktisk drar. Jeg ville ikke fjernet så mye puss om jeg uansett skal kle det inn med panel. Det andre alternativet er jo å pusse om det helt enkelt. Blåbetong isolerer ganske bra.

Får du fast reglene uten å fjerne pussmassen forstår jeg ikke hvorfor den skal bort?

Dels tror jeg at det er plastmaling på, det føles sånn å bygge inn. Deretter har, som man ser på bildene, pusset sluppet på ganske mange steder så det gjør nesten 1 cm i nivåforskjell. Selvsagt går det an å salinge ut, men da blir det luftspalter bak eventuell isolering. I tillegg merker jeg når jeg banker på pusset at det høres hult nesten overalt. Jeg mistenker at hvis jeg river litt nederst, vil alt rase ned uansett. Føles ikke som det beste underlaget for en fasade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.