Har støpt inn bokser og VP-rør for internett og antenne i lettbetongvegg. Kjøpte Finja Laga Vegg, virket prisverdig som fyllmasse. Fantes ingen begrensninger oppgitt på pakken, men når jeg (etter arbeidet) surfet inn på Finjas hjemmeside fant jeg et dokument som sa "Nystøpt betong bør ikke overmales innen en måned etter støping."

Stemmer dette virkelig og i så fall hvorfor?

http://www.finja.se/laga-vagg.533707.produktinfo

S
har du fylt med med finja lage vegg?
betong på en vegg er ikke lett

SBH skrev:
har du fylt med med finja laga vegg?
betong på en vegg er ikke lett
Ja det har jeg. Det var ingen problemer. Men hva er problemet mener du?

Sist redigert:
S
ja da har du vel ikke brukt betong??

S
fra http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/533707-1.pdf#view=fit

Etterarbeid
Når sparkelmassen er halvhærdet, er det lett å skjære og forme. Skrap av eventuelt overskuddsmateriale så snart massen har herdet noe, det sparer mye sliping.

Belegg
Finja Tettesystem kan påføres når overflaten er tørr. Normalt 1–3 timer etter sparkling. Ved fuktfølsomme overflatematerialer, følg leverandørens anvisninger.

Jeg lot det være noen mm margin for vanlig sparkel som deretter skal tapetseres. Ser ingen problemer med det.

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må vente en måned?

S
phosun skrev:
Jeg lot det være igjen noen mm margin for vanlig sparkel som deretter skal tapetseres. Ser ingen problemer med det.

har du brukt betong? nei!
ok på finjas produkt side er dette sparkel under betong
men også sand, cellpalst, maskiner finnes der

phosun skrev:
Jeg etterlot noen mm margin for vanlig sparkel som deretter skal tapetseres. Ser ingen problemer med det.

Du har misforstått instruksen bare, de mener at man bør ikke bruke "Finja Laga Vägg" på nylaget betongplate/veggelement. Ingen problemer for deg å gå videre med sparkling om det har gått noen dag.

Aha, da forstår jeg! Takk for svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.