Hei har søkt etter grunnbruk på byggmax og bauhaus. De har begge sluttet å selge det da de solgte for dårlig tydeligvis. Jeg skal pusse leca utendørs. Nå lurer jeg på om jeg kan hoppe over trinnet med grunning først. Grunningen er til for (sånn jeg har forstått) at pussen skal sitte bedre..

Hva tror dere?

Søk etter rødgrund så finner du det du trenger.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Søk etter rødgrund så finner du det du trenger.
Blir resultatet bra om man driter i å grunne før tror du?

Rødgrunn er lettere å få bedre basislag, er mer sjarmerende å bygge ut med og det gjør at fugene vil synes mindre.

• Liker
Tjrex
  • Laddar…
Før grunningsmørtel, type rødgrunn, fantes ferdigblandet så blandet man selv grunningsmørtel av sement og sand. Funker like bra i dag. Greien med rødgrunn er at den er innfarget så man ser lettere at det dekker og at man ikke har gått glipp av noe sted.

Du vil se lecan/mørtelen gjennom pussen hvis det er en fasade du skal pusse. Følg anvisningene/systemet fra den produsenten du velger.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Pussen er fra Bauhaus. Men de selger jo ikke grunnpussen lenger.. Så da kommer det sannsynligvis til å bli weber grunnpuss og bauhaus puss. Føles sånn der faktisk
Vurderer å hoppe over grunningen.
Det er en 30cm høy hagemur jeg skal fikse

K
Grunnpuss med sementmørtel A

• Liker
guggen
  • Laddar…
D
Rødgrunn er utfaset, webers heter nå grunningsbruk kc. Men som ovenstående skriver så fungerer sementbruk bra som grunning. Sørg for å dra det med en børste eller skav av overflaten så neste sjikt får bra feste. Fugene vil skinne hvis du ikke grunner.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Rödgrund är utfasad, webers heter nå grunningsbruk kc. Men som ovenstående skriver så fungerer sementbruk bra som grunning. Sørg for å dra det med en børste eller skav av overflaten så neste lag får godt feste. Fugene kommer til å lyse hvis du ikke grunner.
Hva er forskjellen på sementbruk og grunningsbruk kc?

K
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hva er forskjellen på sementmørtel og grunningsmørtel kc?
Ikke særlig mye. Alle mørtel har en blanding av kalk og sement. Derfor heter noen nettopp kc. Sementmørtel A har både kalk og sement. Selv om det da heter sementmørtel.

Men det gjør det også litt uklart, ettersom alle har nettopp kalk og sement, men forholdet er ulikt avhengig av bruksområde. A/B/C klassifiseringen er på utfasing til fordel for M klassifisering der de angis i 10/2,5/0,5 mfl.

A/M10 egner seg best for det du vil gjøre.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ikke særlig mye. Alle blandinger har en miks av kalk og sement. Derfor heter noen akkurat kc. Sementblanding A har både kalk og sement. Selv om det da heter sementblanding.

Men det gjør det også litt uklart, siden alle har akkurat kalk og sement, men forholdet er forskjellig avhengig av bruksområde. A/B/C-klassifiseringen er på vei ut til fordel for M-klassifiseringen der de indikeres i 10/2,5/0,5 m.m.

A/M10 passer best for det du vil gjøre.
Fantastisk, takk!!

Beste svar

K
Kult, takk!!
Finns du innlegget til bra nytte, marker gjerne det som beste svar så får flere i fremtiden lettere å finne det.

D
Hva er forskjellen på sementmørtel og grunnmursmørtel kc?
Grunnmursmørtlene fra finja og weber er lavalkaliske og fungerer derfor også på lettbetong. Sementmørtlene er basert på grå portland og må ikke brukes direkte mot det samme. M-klassen refererer til murmørtel, mens pussmørtel sorteres inn under CS 1-4 vil jeg huske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.