Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 innlegg
Lynavleder er vel knapt moderne?
En grovbeskyttelse i målerpanelet, en mellomvern i sikringsskapet og eventuelt en finbeskyttelse ved forbrukeren (PC, TV, stereo osv.) håndterer i prinsippet alt når det gjelder lynnedslag. Ring ditt forsikringsselskap, for de vet og gir deg dessuten egenandelsfjerning og premierabatt hvis du installerer et godkjent lynvern.
For øvrig ristet elektrikeren min på hodet da jeg selv nevnte lynavleder.
En grovbeskyttelse i målerpanelet, en mellomvern i sikringsskapet og eventuelt en finbeskyttelse ved forbrukeren (PC, TV, stereo osv.) håndterer i prinsippet alt når det gjelder lynnedslag. Ring ditt forsikringsselskap, for de vet og gir deg dessuten egenandelsfjerning og premierabatt hvis du installerer et godkjent lynvern.
Alle tingene du nevner er ment å beskytte elsystemet fra overspenning forårsaket av lyn. En lynavleder er ment å beskytte selve bygningen ved et direkte treff. Man trenger begge deler.Johan Gunverth skrev:Lynavleder er vel knapt moderne?
En grovsikring i målerpanelet, en mellomsikring i el-sentralen og evt. en finsikring ved forbrukeren (datamaskin, TV, stereo. m.m.) håndterer i prinsippet alt når det gjelder lynnedslag. Ring ditt forsikringsselskap for de vet og gir deg dessuten egenandelseliminering og premierabatt hvis du installerer en godkjent lynbeskyttelse.
En grovsikring i el-sentralen gjør deg ikke glad hvis et lynnedslag forvandler husgavlen til kaffived.
Vi skal undersøke videre. Bare i går slo lynet ned i 15 hus på Nacka/Värmdö! 2 hus tok fyr....
Jeg tror at dette problemet er undervurdert av flere husbyggere - man tror "det skjer ikke meg...".
På Ingarö slo lynet ned i et fjell forrige uke og kom inn i et hus!
Selvfølgelig kommer vi til å beskytte alt elektrisk utstyr mot overslag, det er jo standard i dag. Men vi er mer bekymret for vår sikkerhet og brannfaren.
Vi vil jo ikke at vårt Snäckhus skal brenne ned!
// Snäckan
ps. Dette spørsmålet trenger en egen lenke på vår hjemmeside. Skal på ferie i fjellet en uke, men så undersøker vi videre.
Jeg tror at dette problemet er undervurdert av flere husbyggere - man tror "det skjer ikke meg...".
På Ingarö slo lynet ned i et fjell forrige uke og kom inn i et hus!
Selvfølgelig kommer vi til å beskytte alt elektrisk utstyr mot overslag, det er jo standard i dag. Men vi er mer bekymret for vår sikkerhet og brannfaren.
Vi vil jo ikke at vårt Snäckhus skal brenne ned!
// Snäckan
ps. Dette spørsmålet trenger en egen lenke på vår hjemmeside. Skal på ferie i fjellet en uke, men så undersøker vi videre.
Klikk her for å svare