kimf
Hey

Holder på med å renovere og vurderer å droppe taklistene. Huset er fra 64, og alle vegger i stein (så godt som, har satt opp noen småstykker i gips i blivende kjøkken i går), så huset har helt klart "satt seg".

Så tenkte å gipse nytt tak, bredsparkle veggene og male. Hva gjøre for å minimere/eliminere risikoen for sprekker i skjøt mellom vegg og tak?

Mykfugemasse mellom?
Remse?
Bare sparkel?
Skite i alt og sette lister?

ps. Har helt nylig tatt ned en 8m lang hjertevegg i huset som nå er erstattet med bjelke som takstolene henger i, mulig at dette gjør at huset trenger å "sette seg om igjen", vet ikke hvordan det påvirker i praksis egentlig.

Spare litt maling og la sprekkene komme. Utbedre etter hvert.

• Liker
kimf
  • Laddar…
Jeg ville bruke vanlig mykfug etter at den første grunningen har tørket. Det har fungert fint for meg.

Det finnes ellers forsterket papirrems som man kan bruke i hjørner. De har metallskinner på hver side av senteren.

• Liker
kimf
  • Laddar…
kimf
Takker,

Ser mange hus med masse stygge sprekker, men majoritet av disse har vært 2 år gamle nybygg. Så tror og håper at det ikke blir noe større problem i vårt gamle hus.
Gir blaffen i remsene, og kjører med eller uten mykfugemassen. Går det skikkelig galt er det en verdslig sak å smelle på et par lister i ettertid.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Greia er at du kan kjøre uten mykfuge, for å så om det sprekker kjøre med en hvit (ikke list-hvit/tonet hvit) mot tak i ettertid. Da trenger du ikke gjøre noe som helst etterarbeid etter fugingen i med fugen matcher taket = blir pen skarp delende linje mellom vegg og tak.

Jeg har det slik i et nybygg. Kjørt med forsterket remse (jævla bøk de der) og har ingen sprekker noe sted etter iallfall 1 år.

• Liker
kimf
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.