Jeg byttet ut litt flis i et kjøkkenlignende mellomrom i huset og skal nå montere tilbake en utenpåliggende bryter. Vanligvis er det jo ingen problem å bore små hull i flis med et vanlig steinbor i en skruvtrekker. Denne gangen gikk jeg bet totalt, boret med 5mm koromantbor og tømte et helt DeWalt-batteri, det ble bare litt skraper i platen. Jeg gir meg katten på at det er klinkers jeg har fått tak i...

Tok en sjanse og brukte slagbor, og da gikk det jo å bore, men platen sprakk.

Nå har jeg satt på en ny plate og vurderer om jeg kan lime bryteren på noen måte? Å lime så den sitter er vel egentlig ikke noe problem, men en gang i fremtiden vil jeg kanskje ta den bort igjen.

Fungerer det med montasjelim?

Det pleier å gå bedre med en ordentlig fliseborr:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...for-kakel-klinker-glas/glas-kakelborr-181456/

Ellers finnes det ulike hullsager med hardmetallskjær som fikser doseringshullet i en operasjon, finnes også på f.eks. Jula for overkommelige summer. Aller best er en slik hullsag med diamantskjær, montert på en vinkelsliper. Men de koster en del. Kan finnes til leie på en maskinutleie.

H hempularen skrev:
Det pleier å gå bedre med en ordentlig flisbor:

[lenke]

Ellers finnes det forskjellige hullsager med hardmetallskjær som fikser boksålet i en operasjon, finnes også de på f.eks. Jula for overkommelige summer. Aller best er en slik hullsag med diamantskjær, montert på en vinkelsliper. Men de koster en del. Kan finnes å leie på en maskinutleie.
Boksålet er OK, det har jeg riktig nok saget med en diamantklinge til vinkelsliperen men det er litt mer knot å lage et 5mm hull med en 110mm kappeskive :)

Med tanke på hvor hard denne flisen virker å være i forhold til andre fliser jeg har boret i er jeg litt skeptisk til flisboret, er det virkelig så stor forskjell? Med tanke på prisen er det jo i og for seg ikke noe å tape på å teste.

Virker som du har fliser eller granitt. De ER skikkelig vanskelige å få hull på, men det går med riktige bor. Men man må jobbe lenge før det blir hull, de borene jeg har brukt i lignende tilfeller er bosch bor, de er litt blåaktige på borene, de fungerer selv om det tar litt tid. Så går det hvis du lager et lite hull først, så tar du litt større bor etter hvert. Bruker du flisbor med skjær, så husk at de skal gå sakte!

Har du sjekket så du ikke rygger maskinen? Det har selv aldri :rolleyes: skjedd meg, men det kan jo være så :D

• Liker
KjellTimell og 1 annen
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Har du sjekket at du ikke kjører maskinen baklengs? Det har selv aldri :rolleyes: hendt meg, men det kan jo være så :D
Jeg har både kjørt baklengs og fremover, ble ingen større forskjell.
Det får nok bli et Bosch flisebor å teste med i kveld.

E
Tror du kan hoppe over noen "overkommelig billig julaborr" i dette tilfellet. Hilti har virkelig skumle bor for disse oppdragene. Med fordel de som festes på en vinkelsliper. Snedda inn boret fra starten så du får litt feste. Deretter er det bare å gni på og kjøle så du ikke brenner boret.

Kjøp en bra bor som klarer fliser og klinker. Ikke noe som ser ut som en spade.
Sett maskeringstape der du skal bore, merk ut hvor du skal ha hullene.
Sett borspissen mot merket og trykk/slå litt løst bak på drillen så du hører et lite knepp. Ikke så hardt at flisen sprekker.
Borr på veldig lav hastighet. Jeg bruker min drill.
Har aldri hatt problemer med å bore i verken fliser eller klinker.

• Liker
CeasarSG
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Skaff deg et diamantbor for vinkelsliperen. Det er uslåelig bra til stein- og granittplater.
[lenke]

Sjekk her også:
[lenke]
Den der så interessant ut! Litt dyr men hva betaler man ikke for et par hull? :-)

Staffans2000
Bore med vinkelslipen?
Det hadde jeg ingen anelse om...?
Men hvordan fester man boret?

Staffan

G gaidin skrev:
Jeg byttet ut litt fliser i et kjøkkenlignende mellomrom i huset og skal nå montere tilbake en utenpåliggende strømbryter. Vanligvis er det jo ikke noe problem å borre små hull i fliser med en vanlig steinbor i en skrumaskin.
Denne gangen gikk jeg helt bet, boret med 5mm koromantbor og brukte opp et helt DeWalt-batteri, det ble bare litt slitasje i platen.
Jeg vedder på at det er klinkers jeg har fått tak i...

Sjanset litt og kjørte med slagbor og da gikk det jo å bore, men platen sprakk.

Nå har jeg satt på en ny flis og vurderer om jeg kan lime på bryteren på en eller annen måte? Å lime så den sitter er vel egentlig ikke noe problem, men en gang i fremtiden vil jeg kanskje fjerne den igjen.

Fungerer det med monteringslim?
det går bra med silikon, sitter kanon men rengjør bare bak først..

ClasseClas
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Borre med vinkelslipen?
Det hadde jeg ingen anelse om...?
Men hvordan fester man boret?

Staffan
Den festes direkte på skruen på vinkelslipen. Ta bort "pucken" til vinkelslipen først.

ClasseClas
G gaidin skrev:
Den der så interessant ut! Litt dyr men hva betaler man ikke for et par hull? :)
For så vidt, men når ingenting annet funker, hva gjør man da? Det koster jo både tid og penger å slite med vanlige bor som blir ødelagt + at du ikke får noen hull...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.