Lurer litt på innervegger. I vårt planlagte hus er det sponplate og gips i innerveggene, men ingen isolering som standard. Selgeren mener at det gir like god lydisolering med de doble platene som gips+isolering. Er det noen der ute i husbyggingsjungelen som har erfaringer og eller meninger om dette som kan dele?

Vi har lignende konstruksjon hjemme. Bygger om kjøkkenet nå og passer på å sette inn mineralull og dobbeltgips samt tettet skjøter med latexfug. Det var en enorm forskjell mot de andre veggene der det er tomt i veggen.

Mineralull gir nesten ingen lydisolering i det hele tatt.
Den beste måten er gips, gjerne dobbelt, + tetting av fuger og sprekker.

Ønsker man å få virkelig god lydisolasjon bør man bruke separate rammeverk for de to sidene av veggen + dobbeltgips.

TorOdd skrev:
Lurer litt på innvegger. I vårt planlagte hus er det sponplate og gips i innveggene, men ingen isolasjon som standard. Selgeren mener at det gir like bra lydisolasjon med de doble platene som gips+isolasjon. Er det noen der ute i husbyggerjungelen som har erfaringer og eller meninger om dette som kan dele med seg?
Den selgeren du har snakket med snakker litt tull etter min mening.

Den veggen du beskriver ovenfor, men med 2 lag gips på hver side, gir ca 40 dB demping hvis du har 70 mm stenderverk eller større. Hvis du bytter ut de to indre lagene mot f.eks. OSB reduseres dempingen med ca 3 dB, dvs en knapt hørbar forskjell. Lenke

Hvis du derimot sammenligner en uisolert vegg med en isolert skiller det 8 dB som er litt mer. Man pleier å si at 8-10 dB oppleves som en dobling.

Så er jeg enig med Anaitis om at tilslutningene er meget viktige. Derimot ville jeg ha fylt ut den veggen med isolasjon for et optimalt resultat.

Når dere tetter skjøtene med latexfug... tetter dere OSB/sponplaten eller tetter dere sprekkene først når gipsen er satt.

bergstrollet skrev:
Når dere tetter skjøtene med latexfug... tetter dere OSB/sponplaten eller tetter dere sprekkene først når gipsen er satt opp.
Nå kjørte jeg riktignok ikke OSB+gips, men dobbeltgips. Jeg tettet alle skjøtene i det første laget og deretter la jeg på det andre laget gips forskjøvet og tettet skjøtene.

gadu^ skrev:
Nu kjørte jeg riktignok ikke OSB+gips, men dobbeltgips. Jeg tettet alle skjøter i første lag og så på med andre lag gips omlott og tettet skjøtene.
Det er nok å fuge første laget langs tilstøtende vegger, gulv & tak. Å tette hver skjøt er overkill forutsatt at det skrus ordentlig. Om du deretter setter neste lag omlott som beskrevet ovenfor, er saken biff :D

Elvis69 skrev:
Det er nok å feste det første laget langs tilstøtende vegger, gulv & tak. Å tette hver skjøt er overkill forutsatt at det skrus ordentlig. Hvis du deretter setter neste lag om hverandre som beskrevet ovenfor er saken biff :D
Like bra å gjøre det ordentlig fra starten... ;)

Årsaken til at jeg spurte er at OSB skal settes med 2 mm mellomrom (for bevegelse i platen).

Det blir mye å tette om alle disse sprekkene skal fuges... Derfor lurte jeg på om det er bedre å tette når gipsen er satt (langs tak, gulv og tilstøtende vegger).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.