Hei,

Vi har nylig lagt inn ventilert platon-gulv i huset vårt. I tilknytning til dette finnes en platon-vifte. Viften er plassert på sidevinden og har sin utblåsning mot gavlen. Til viften går en trommel fra gulvet opp til viften via taket (bilde platonfläkt3.jpg). Ingenting merkelig der. Vårt problem er at selve suget fra gulvet lager lyd. Tidligere hørtes det også en sus fra trommelen, men der har vi bygd inn så det ikke lager lyd (bilde platfläkt.jpg). Men før vi gjør noe, trenger vi å tenke på hvordan vi lydisolerer suget fra gulvet. Dette suget lager ganske mye lyd, og vi funderer på den beste måten å bli kvitt dette. I tillegg skal vi legge gulv om kort tid, og jeg vil gjerne gjøre noe før vi legger gulvet, for jeg tror ikke gulvet vil isolere lyden godt.

Har dere noen ideer?

• Bygget ventilasjonsrør innebygd bak blå vegg, med blå himmelmalt tak med skyer. Røret er ment for å redusere støy fra gulvet.
  • Sølvventilasjonsrør går gjennom et blått ventilerende platon-gulv. Vegglist og vegg i blått er synlige. Støv omringer rørets base.
  • Rør for ventilasjonssystem i hjørne av et blått rom. Røret går fra gulv til tak og er en del av en platon-fläkt installasjon for et hus.
Vanlig fuge kanskje hvis det hvisler i tilkoblingen? Isolasjon rundt trommelen? Heldekkende teppe på spon/gips om det fungerer, bare egne tanker ingen erfaring...

Hvor har du plassert viften?
Skal snart også legge en platonmatte og gjøre om garasjen til boareal.

J Jonas Haglund skrev:
Hvor har du plassert viften? Skal snart også legge en platonmatte og gjøre om garasjen til boareal
Ut ifra de anbefalingene vi fikk av tredje part (ikke samme firma som installerte systemet) ble viften satt i skråtaket rett over rommet der viftetrommelen gikk, med utsug/utblås gjennom gavlen.

Angående støyen vi hadde, så ble det fikset. Det skyldtes en spiker/skrue som festet trommelen der nede som luften passerte og det ga en støy. Etter det ble fikset ble det merkbart bedre. Ikke spør meg om detaljer, for jeg var ikke med da de fikset det. Men det kan være et tips å tenke på ved installasjonen.

Skulle man få et bilde på dette?

Hvilket merke på viften Isola eller Jape?

J Jonas Haglund skrev:
Hvilket merke på viften Isola eller Jape?
Den er ikke lett å komme til. Men viften skal være Isola.

Coffymonk Coffymonk skrev:
Ut ifra de anbefalingene vi fikk fra en tredjepart (ikke samme firma som installerte systemet)
Var det en spesiell grunn til at dere lot en tredjepart anbefale løsningen og en annen bygge den?`

Jeg tenker hovedsakelig at det kanskje er enklere å la samme firma utvikle løsningen og deretter installere den, og så kan man ta opp slike tanker/problemer med dem? :)

Appendix Appendix skrev:
Fantes det noen spesiell grunn til at dere lot en tredjepart anbefale løsningen og en annen bygge?

Jeg tenker først og fremst på at det kanskje er enklere å la samme firma utvikle løsningen og deretter installere den, og så kan man jo løfte slike tanker/problemer med dem? :)
For at installasjonen skulle få garantien (tror det er 10 år) godkjent av Isola var en tredje og uavhengig part med og planla og verifiserte at installasjonen ble bra. Det må være en part som er godkjent av Isola skal tillegges.

Når jeg kontaktet Jape så skulle de ha 34 for materialet og legging av matten. Viften og spiraljobben var ikke inkludert.

J Jonas Haglund skrev:
Når jeg kontaktet Jape skulle de ha 34 for materialet og legging av teppet. Viften og spiraljobben var ikke inkludert
Det hørtes billig ut. Vår installasjon kostet 6-sifret. Dog gjort på 100kvm

For at installasjonen skulle få garantien (tror det er 10 år) godkjent av Isola var en tredje og uavhengig part med og planla og verifiserte at installasjonen ble bra. Det må være en part som er godkjent av Isola skal tillegges.
Ah, ok

Hva sier installatøren om lydproblemene?

Appendix Appendix skrev:
Ah,. ok

Hva sier installatøren om lydproblemene?
Om det gjøres bra så skal lyden være minimal eller ikke-eksisterende. Avhenger jo av hvor røret går. I vårt tilfelle i et soverom men "suselyden" er veldig lav.

Om det gjøres bra så skal lyden være minimal eller fraværende. Kommer jo an på hvor røret går. I vårt tilfelle i et soverom, men "sus" er veldig lavt.
Ja. Og hva sier installasjonsfirmaet om at dere opplever sus? Har de fått sjansen til å komme og inspisere/utbedre?

Hvis dere har betalt seks-sifret er det jo ikke du som skal komme med løsninger :)

Appendix Appendix skrev:
Ja. Og hva sier installasjonsfirmaet om at dere opplever sus? Har de fått sjansen til å komme og inspisere/utbedre?

Om dere har betalt seks-sifret beløp er det jo ikke du som skal komme med løsninger :)
Som jeg har skrevet er ulyden utbedret. Røret er nå innebygd og lager nesten ingen lyd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.