Hei-hei.

Jeg bor for øyeblikket i et lytt rom, og lider av en uvanlig sykdom som heter Noxacusis.

Jeg ønsker å lydisolere soverommet, og vil gjerne ha hjelp med hvilken type materialer og teknikker som bør brukes.
Jeg vil altså at lyd utenfra ikke skal komme inn og forstyrre.

I taket sitter det en luke som leder til loftet.
Hvordan bør man bygge slik at det ikke lekker lyd gjennom den når den er stengt?

Jeg planlegger å installere en ordentlig aircondition/varmepumpe i dette rommet også.
Går det an å gjøre på en god måte slik at for mye lyd ikke kommer inn gjennom ventilasjonsrørene og lydisoleringen blir forgjeves?

Jeg er ingen erfaren byggherre.
Det jeg har lært meg selv er at gips er et vanlig lydisoleringsmateriale, men jeg har ingen ordentlig oversikt.
Jeg er takknemlig for alle ideer.

En frittstående vegg med lekter og steinull samt tett bekledning av plater, gips, osb eller kryssfiner. Mykfuge i alle skjøter. Gir et ganske bra resultat mot inntrengende lyd. Ingen hull for elbokser osv. Glem ikke døren! Man kan ha en dør i den eksisterende veggen og en annen i den frittstående veggen. Begge dørene må være tette! Nøkkelhull f.eks. er lett å glemme

Vinduer er også et svakt punkt. 2+1 koblede pleier å være bra så til et eksisterende vindu kan man koble på ytterligere en rute som tettes

Taket da, kan man bygge et separat himling med de nye frittbærende veggene er det fordelaktig. Loftsluken gjør man på samme måte som om det var en dør

En AC eller luftvarmepumpe ventilerer ikke uten sirkulerer bare luften i rommet og justerer temperaturen. Det som går mellom inner- og ytterdel er en ledning og to små rør for kjølemedium. Gjennomføringen pleier å tettes med fuge eller isolasjon.

Gulvet skal ikke glemmes! Her kan det også komme inn lyd.

En annen ting som jeg synes er bra er å kle rommet innvendig med absorberende overflatemateriale. For eksempel heldekkende teppe slik at det gir mindre gjenklang i rommet og gir en god lydkomfort.

Ventilasjon! Det trengs til- og fra-luft i rommet og dette må tas fra den mest stille siden og også lydisoleres

Det som egentlig styrer hvor mye som må gjøres er hva som er lyskilden. Ofte er det dessuten litt hull i vegger, dører og åpen ventilasjon som kan være mer enn nok om man starter med det. Små hull lekker gjennom lyd.

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Toppentuppen Toppentuppen skrev:
Hei-hei.

Jeg bor for tiden i et lytt rom, og lider av en uvanlig sykdom som heter Noxacusis.

Jeg ønsker å lydisolere soverommet mitt, og vil gjerne ha hjelp med hva slags materialer og teknikker som bør brukes.
Jeg vil altså at lyder utenfra ikke skal komme inn og forstyrre.

I taket er det en luke som leder til loftsetasjen.
Hvordan bør man bygge så det ikke lekker lyd gjennom den når den er lukket?

Jeg planlegger å installere en ordentlig luftkondisjonering/varmepumpe i dette rommet også.
Går det å gjøre på en god måte slik at for mye lyd ikke slipper inn gjennom ventilasjonsrørene og lydisoleringen blir forgjeves?

Jeg er ingen erfaren byggmester.
Det jeg har lest meg til er at gips er et vanlig lydisoleringsmateriale, men jeg har ingen skikkelig oversikt.
Jeg er takknemlig for alle ideer.
Først av alt, supertrist med hørselsproblemene dine. Hvilke frekvenser er de mest plagsomme? Eller er alle frekvenser plagsomme?

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Først av alt, supertrist med dine hørselproblemer. Hvilke frekvenser er vanskeligst? Eller er det alle frekvenser som er vanskelige?
Jeg vet ikke hvilke frekvenser som er hva, men lyder som gjør vondt er for det meste bestikkrammel, skrikende stemmer, biler og busser, knaking i veggene og vann som spyles. De lydene som ikke gjør vondt pleier jeg mest å høre på et forhøyet nivå.

Rett ved siden av rommet mitt ligger det også en ventilasjonskanal med motorisert vifte. Når den går i gang sprer det seg en molende, brennende smerte gjennom ørene.

Sist redigert:
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En frittstående vegg med stendere og steinull samt tetthet bekledning av plater, gips, osb eller plywood. Mykfuge i alle skjøter. Gir et ganske brukbart resultat mot inntrengende lyd. Ingen hull for elbokser etc. Glem ikke døren! Man kan ha en dør i den eksisterende veggen og en annen i den frittstående veggen. Begge dørene må være tette! Nøkkelhull f.eks. er lett å glemme

Vinduer er også et svakt punkt. 2+1 koblede pleier å være bra så til et eksisterende vindu kan man koble på ytterligere en rute som tettes

Taket da, kan man bygge et separat innertak med de nye frittbærende veggene er det fordelaktig.
Loftsluken gjør man på samme måte som om det var en dør

En AC eller luftvarmepumpe ventilerer ikke uten sirkulerer bare luften i rommet og justerer temperaturen. Det som går mellom inner og ytterdel er en strømkabel og to små rør for kjølemedia. Gjennomføringen pleier tettes med fuge eller isolasjon.

Gulvet skal ikke glemmes! Her kan det også komme inn lyd.

En annen ting som jeg synes er bra er å kle rommet innvendig med absorberende overflatesjikt. For eksempel heldekkende teppe så det ekker mindre i rommet og gir en god lydkomfort.

Ventilasjon! Det trengs tilluft og fraluft i rommet og denne trenger tas fra den stille siden som mulig og da også lyddempes

Det som egentlig styrer hvor mye som trengs å gjøres er hva som er lyskilden. Ofte er det dessuten litt hull i vegger, dører og åpen ventilasjon som kan meget vel rekke om man går på det først. Små hull lekker gjennom lyd.
Enormt takk for et så utførlig svar. :3
Dine ord kommer jeg til å ha mye nytte av.

Det der med aircondition var ekstra godt å vite. Antar at ventilasjonen som allerede finnes i rommet må gis en slags forlengelse.
Jeg kommer ikke til å kunne velge hvorfra den luften tas, men det kanskje går å lydisolere rørene og ventilene på noe vis.

Når det gjelder fraværet av elbokser, kunne man gjøre sånn at man slipper gjennom strøm for stikkontakt på liknende måte som med kabel og rør for AC? I rommet finnes per nå fire vegguttak som jeg antagelig kommer til å måtte gjøre noe med.

Separat innertak høres vettig ut. Skal det festes i det gamle taket på noen måte, eller være helt frikoblet fra det?
Stivhet innenfra føles som om det var best, men jeg vet ikke helt hvilke muligheter jeg kommer til å ha der.

Jeg vet ikke hvilke frekvenser som er hva, men lyder som gjør vondt er for det meste bestikkrasling, skrikende stemmer, biler og busser, knirk i veggene og vann som skylles ned. De lydene som ikke gjør vondt pleier jeg mest å høre på et forhøyet nivå.

Rett ved siden av rommet mitt ligger også en ventilasjonskanal med motorisert vifte. Når den går i gang sprer det seg en murrende, brennende smerte gjennom ørene.
Ok, litt ulike frekvenser høres det ut som. Johannes' beskrivelse er bra, det jeg kan legge til er at lektene i veggen som du bygger opp ligger overlappende, og det jeg mener med det er at lekten som er mot ytterveggen bare er i kontakt med isolasjonen slik at lyden ikke kan forplante seg videre til osb/plywood, avhengig av hva du velger. Så isolasjonen spores med andre ord slik at du har en indre og en ytre lekt.

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Jeg tar for gitt at det er et eksisterende rom og da bygger man den nye veggen med luftspalte så det trengs ikke å legges noen stendere overlappende.

Fritt hengende himling pleier å henges opp i vaier/snor for å frikoble så mye som mulig.

Elektrisiteten kan man trekke inn gjennom en tetnet ledning og vel i rommet setter man utenpåliggende elektrisitet.

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Her er et bilde av hvordan jeg tenker at vegg og tak i rommet bygges opp. Helst skulle gulvet fikses også, men det blir litt kronglete med terskler og så
Planløsning for konstruksjon av vegg og tak med lag som gips, isolasjon og luftspalte. Skisser at gulvet også må fikses, men utfordringer med terskler.

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Her er et bilde på hvordan jeg tenker at vegg og tak i rommet bygges opp. Helst skulle gulvet fikses også men det blir litt knudrete med terskler og så
[bilde]

Ojoj, stort takk for bildet også. Skysst. :3

Gulvet holder vi (jeg og min farsa) på å legge om akkurat nå, det er gammel parkett, og vi har lagt sånthär under:
https://www.bauhaus.se/underlag-golv-xps-easy

Jeg er litt usikker på hvor bra det blir, men mest sannsynlig er at jeg må nøye meg med gulvet som det blir uansett hva resultatet blir lydmessig. Heldigvis opplever jeg ikke at jeg forstyrres særlig mye av lyder som kommer gjennom gulvet.

Å trikse med vegger og tak og vinduer vil nok kreve en betydelig større arbeidsinnsats, og jeg innser nå at jeg vil trenge to dører (altså inn/utgang, samt garderobedør) + loftsluken, hvilket ser ut til å kunne bli ganske kinkig.

Når det gjelder vinduene, er det en spesiell type glass man skal lete etter, eller avhenger lydisoleringen mer av tetting rundt vinduet eller så? Har jeg mulighet til å satse på begge deler så gjør jeg gjerne det, men i annet fall ville det vært fint å vite hva som bør prioriteres.

Om man skal hyre inn proffbyggere til dette, finnes det noen pekepinn om hva det kan forventes å koste?

Vanskelig å si pris da det kommer an på hva som skal gjøres og hvor lang tid det tar. Jeg er elendig på å anslå tid ;)

Når det gjelder glass, finnes det laminerte ruter som er litt bedre. Tykkere er generelt sett bedre og også med større avstand mellom glassene.

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Vanskelig å si pris da det avhenger av hva som skal gjøres og hvor lang tid det tar. Jeg er dårlig på å anslå tid ;)

Når det gjelder glass, finnes det laminerte ruter som er litt bedre. Tykkere er generelt sett bedre og også med større avstand mellom glassene.
Alright, stort takk uansett. :3

Hva slags vaiere bør man ha for å henge opp tak?
Trenger man spesielle festemekanismer for det?
Kan tenke meg at det må bli stabilt nok både for isoleringens skyld, men også for å kunne akkommodere loftsluken.

Alright, stort tack hursom. :3

Hva slags vaiere bør man ha for å henge opp tak?
Trenger man spesielle festemidler til det?
Kan tenke meg at det må være stabilt nok både for isoleringens skyld, men også for å kunne romme loftsluken.
Det finnes ferdige systemer for innvendig tak. Men egentlig holder det med snor i en øye/krok.
Er ikke rommet veldig stort, ville jeg satset på å feste det nye taket i veggene og kanskje støtte med snor/vaiere i midten så det ikke henger for mye.

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Har dere tilfeldigvis en akustiker i bekjentskapskretsen? Kan være lurt å snakke med en sånn hvis dere har mulighet :) Og sjekk ventilasjonen noen ekstra ganger, både når det gjelder lydspredning og tilstrekkelig luftutveksling.
Det der med ventilasjonsrør på den andre siden av veggen høres ikke morsomt ut i det hele tatt. Håper det løser seg!

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
M morr skrev:
Har dere en akustiker i vennekretsen? Kan være lurt å snakke med en hvis dere har muligheten :) Og sjekk gjennom ventilasjonen noen ganger ekstra, både med tanke på lydspredning og tilstrekkelig luftutskifting.
Det der med ventilasjonsrør på andre siden av veggen høres ikke bra ut i det hele tatt. Håper det ordner seg!
Takk. :3

Dessverre har vi ingen akustiker i nærheten. Det beste jeg kan få til er nok å kjøpe en lyttemaskin og lytte med mine egne ører hvis jeg ikke finner noen kyndig å leie inn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.