Har tenkt å renovere (renske ut det gamle og bygge nytt) et rom i kjelleren og bruke som kinorom. Det vil også bli brukt som gjesterom og soverom for nattarbeider med småbarn =) Så tanken er at det skal være ganske lydisolert.

Forutsetninger:
Rommet ligger i hjørnet av kjelleren, rett under soverommene...
Tak og gulv er betong, vegger i lettbetong. To sider er yttervegger under bakken. Et lite vindu i hodehøyde på en av ytterveggene. Under vinduet sitter det et vannbåret element. Ingen dør til rommet, bare en åpning som trenger en løsning. Rommet er cirka 3,1 x 5,3 m og 226 cm takhøyde.

Egne overveielser:
Gulv: Helt teppegulv.
Vegger: Regle opp med stålregler noen cm fra ytterveggene, isolere (uklart med hva) deretter OSB og gips.
Tak: Alt.1: regle opp og sette innertakplater. Alt.2: rammeverk for lyddempende plater. Alt.3: som veggene - regle opp, isolere, OSB og gips. Har ingen planer om downlights i innertaket, men i nedbygging langs sidene samt LED-strips.
Døråpning: Skyvedør som går inn i innerveggen.

Målsetting:
Lydisolere slik at man kan se film uten å forstyrre for mye. Skal også kunne sove (uten ørepropper) der på dagtid når resten av familien er våken og bråker rundt i etasjen over.
Bruke en kostnadseffektiv løsning. Arbeidet gjør jeg gjerne selv =)

Problemstilling:
Tenker jeg i riktig spor når det gjelder lydisoleringen? Hvilke materialer bør brukes? Andre tanker, ideer? Har jeg glemt noe?

Takk for hjelpen =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.