3.329 lest ·
21 svar
3k lest
21 svar
Lydisolere og forsterke mellomvegger
Hei,
Jeg planlegger å bygge om 2 skillevegger som kun er bygd med 45x70 lekter samt 13 mm gips på hver side, noe som gjør at veggene føles utrolig ustabile og all lyd lekker igjennom.
Tanken er å beholde den ene siden av "veggene" og bygge opp veggen fra én side. (Se bilde).
Da tenkte jeg å spørre hva dere anbefaler av fremgangsmåte samt materialvalg for å gjøre veggene mer stabile og å lydisolere ordentlig.
Mvh
Jeg planlegger å bygge om 2 skillevegger som kun er bygd med 45x70 lekter samt 13 mm gips på hver side, noe som gjør at veggene føles utrolig ustabile og all lyd lekker igjennom.
Tanken er å beholde den ene siden av "veggene" og bygge opp veggen fra én side. (Se bilde).
Da tenkte jeg å spørre hva dere anbefaler av fremgangsmåte samt materialvalg for å gjøre veggene mer stabile og å lydisolere ordentlig.
Mvh
Du mener osb under gipsen som skal opp da antar jeg?Nilstyko skrev:
Ingen isolasjon har sittet der tidligere.
Mulig det finnes. Men steinull har bra lydisolerende evne, bedre enn glassull har jeg for meg. Jeg tror at det vil holde hvis det gjelder et "vanlig" rom i en bolig.
Men hvis det er en kveldsaktiv trommis som skal oppholde seg i rommet og øve, da vil ikke 70 mm steinull være nok.
Men hvis det er en kveldsaktiv trommis som skal oppholde seg i rommet og øve, da vil ikke 70 mm steinull være nok.
Jeg ville si at du har to forskjellige "problemer" som til dels krever ulike løsninger.
Er det viktig med lydisolering, er to lag gips bedre enn OSB-gips og hvis man frikobler veggenes begge sider så unngår man mer lyd som forplanter seg (dvs setter flere stendere som er forskjøvet imellom og der annenhver stender bærer platene på den ene siden og annenhver stender bærer platene på andre siden), men det gjør veggen tykkere og kan være litt "besværlig". Tyngre isolasjon som steinull demper bedre enn glassfiber.
Stabiliteten: her er jo OSB+gips og spikerslag en god løsning, det gir jo vegger som man kan kaste seg mot uten at det skjer så mye. Det gjør det også lettere å sette opp det man vil på veggene.
De bøyde stenderne du spør om er vanskelige å rette opp. Du kan eventuelt høvle ned den siden du har frilagt for å fjerne buethet på en side av veggen, men andre siden er jo hva den er. Ellers blir det å bytte dem til nye. Det vil derimot skade gipsen, så den må byttes og nye tapeter/maling på den siden også.
Er det viktig med lydisolering, er to lag gips bedre enn OSB-gips og hvis man frikobler veggenes begge sider så unngår man mer lyd som forplanter seg (dvs setter flere stendere som er forskjøvet imellom og der annenhver stender bærer platene på den ene siden og annenhver stender bærer platene på andre siden), men det gjør veggen tykkere og kan være litt "besværlig". Tyngre isolasjon som steinull demper bedre enn glassfiber.
Stabiliteten: her er jo OSB+gips og spikerslag en god løsning, det gir jo vegger som man kan kaste seg mot uten at det skjer så mye. Det gjør det også lettere å sette opp det man vil på veggene.
De bøyde stenderne du spør om er vanskelige å rette opp. Du kan eventuelt høvle ned den siden du har frilagt for å fjerne buethet på en side av veggen, men andre siden er jo hva den er. Ellers blir det å bytte dem til nye. Det vil derimot skade gipsen, så den må byttes og nye tapeter/maling på den siden også.
Okei, da blir det eventuelt å bytte glassull mot steinull, men den lokale butikken selger kun 40, 90 og 140 tykkelse på steinullsplatene, så da antar jeg at jeg kan ta 140 og dele dem på tykkelsen så jeg får dobbelt så mye av hver plate? 😊T Testarn skrev:Jeg ville si at du har to forskjellige "problem" som til en viss grad krever forskjellige løsninger.
Er det viktig med lydisolasjon så er to lag gips bedre enn OSB-gips, og hvis man frikobler begge sider av veggene unngår man mer lyd som forplanter seg (dvs. setter flere stendere som er forskjøvet innbyrdes og der annethvert stender bærer platene på den ene siden og annethvert stender bærer platene på den andre siden) men det gjør veggen tykkere og kan være litt "trøblete".
Tyngre isolering som steinull demper bedre enn glassfiber.
Stabiliteten: her er jo OSB+gips og kortlinger en bra løsning, det gir jo vegger som man kan kaste seg mot uten at det skjer så mye. Det gjør det også lettere å henge opp det man vil på veggene.
De bøyde stenderne du spør om er vanskelig å rette opp. Du kan eventuelt høvle ned den siden du har frilagt for å fjerne bulen på én side av veggen, men den andre siden er jo som den er. Ellers blir det å bytte dem til nye. Det vil på den andre siden skade gipsen så den må byttes og nye tapeter/ommalning på den siden også.
Det blir osb og gips, noen luftspalte blir det ikke da det bygger for mye.
Det heller mot at jeg bytter stenderne og gjør om veggen på begge sider i stedet, selv om det nå ikke er noe jeg vil se når det er ferdig, så vet jeg at jeg kommer til å irritere meg over kunnskapen om at det er skjevt.
Det går bra å dele på isoleringen. Litt mer jobb for deg bare.
Jeg leste nettopp om fibergipsskiver som visstnok har samme lydreduksjon i en skive som to vanlige. Har ingen erfaring med disse, men det virker jo bra for ditt formål.
Jeg leste nettopp om fibergipsskiver som visstnok har samme lydreduksjon i en skive som to vanlige. Har ingen erfaring med disse, men det virker jo bra for ditt formål.
KanonNilstyko skrev:
Vanlig 13mm gips ble kjøpt i går, så det får bli så denne gangen men jeg har en haug med vegger som skal bygges om fremover så da skal jeg titte på fibergips!
Ved alle løsninger som er mer omfattende enn enkelgips og litt isolasjon typ 45-70mm så vil døren umiddelbart bli den begrensende faktoren.Scj skrev:
Vil man derimot at selve veggen skal bli litt mer solid, så er et ekstra lag med gips en god løsning, vil man kunne henge opp mange ting enkelt så letter det å ha OSB men den har dårligere lydprestasjoner enn gips. Alle konstruksjoner som er mer omfattende enn 2 lag med plater per side, litt isolasjon samt en 70mm regel i en vanlig villa er ikke særlig meningsfullt da lyden uansett vil finne andre veier.

