P
Hei,

Jeg planlegger å bygge om 2 skillevegger som kun er bygd med 45x70 lekter samt 13 mm gips på hver side, noe som gjør at veggene føles utrolig ustabile og all lyd lekker igjennom.

Tanken er å beholde den ene siden av "veggene" og bygge opp veggen fra én side. (Se bilde).

Da tenkte jeg å spørre hva dere anbefaler av fremgangsmåte samt materialvalg for å gjøre veggene mer stabile og å lydisolere ordentlig.

Mvh
 
  • Rom under renovering med uferdige mellomvegger, stige, og trepanel i taket. En dør er synlig, og det er pappirkutt på gulvet.
Jeg hadde satt kortlinger mellom de stående stenderne. Deretter skrudd osb-plater under gipsen.

Har du hatt isolasjon i veggen tidligere? Ellers vil jo det fjerne en hel del lyd. Vanlig steinull burde fungere bra.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Nilstyko Nilstyko skrev:
Jeg hadde satt kortlinger mellom de stående stenderne. Så skrudd osb-plater under gipsen.

Har du hatt isolasjon i veggen tidligere? Ellers vil jo det fjerne en del lyd. Vanlig steinull burde fungere bra.
Du mener osb under gipsen som skal opp da antar jeg?

Ingen isolasjon har sittet der tidligere.
 
Scj skrev:
Du mener osb under gipset som skal opp da antar jeg?

Ingen isolasjon har sittet der tidligere.
Eksakt, under gipset som skal opp.

Da vil isolasjon gjøre stor forskjell😃
 
P
Nilstyko Nilstyko skrev:
Eksakt, under gibsen som skal opp.

Da vil isolering gjøre stor forskjell😃
Absolutt! Det var det jeg hadde tenkt, men tenkte om det kanskje fantes et annet type materiale som isolerer enda bedre. 😊
 
Mulig det finnes. Men steinull har bra lydisolerende evne, bedre enn glassull har jeg for meg. Jeg tror at det vil holde hvis det gjelder et "vanlig" rom i en bolig.

Men hvis det er en kveldsaktiv trommis som skal oppholde seg i rommet og øve, da vil ikke 70 mm steinull være nok.
 
Isoler nøye, fug tak, gulv, veggvinkel, dobbeltgips. Da har du en helt ok vegg. Best er det hvis man kan la det være en bit luft mellom forskjellige vegglag, men da blir veggen raskt veldig tykk.
 
  • Liker
Anonymiserad 217177
  • Laddar…
P
Takk for alle forslag! Det blir glassull > osb > gips samt kortlingar. Nå til noe annet.. oppdaget at 2 av stenderne er utrolig skeive, målene er 70x45. Går det an å rette dem opp på noe vis uten å rive hele veggen?

Mvh s
 
  • Skjev vegg med synlige trestenderverk og verktøy på gulvet, inkludert en hammer og stige, under renoveringsarbeid.
Sist redigert av en moderator:
T
Jeg ville si at du har to forskjellige "problemer" som til dels krever ulike løsninger.

Er det viktig med lydisolering, er to lag gips bedre enn OSB-gips og hvis man frikobler veggenes begge sider så unngår man mer lyd som forplanter seg (dvs setter flere stendere som er forskjøvet imellom og der annenhver stender bærer platene på den ene siden og annenhver stender bærer platene på andre siden), men det gjør veggen tykkere og kan være litt "besværlig". Tyngre isolasjon som steinull demper bedre enn glassfiber.

Stabiliteten: her er jo OSB+gips og spikerslag en god løsning, det gir jo vegger som man kan kaste seg mot uten at det skjer så mye. Det gjør det også lettere å sette opp det man vil på veggene.

De bøyde stenderne du spør om er vanskelige å rette opp. Du kan eventuelt høvle ned den siden du har frilagt for å fjerne buethet på en side av veggen, men andre siden er jo hva den er. Ellers blir det å bytte dem til nye. Det vil derimot skade gipsen, så den må byttes og nye tapeter/maling på den siden også.
 
  • Liker
MrBusch
  • Laddar…
P
T Testarn skrev:
Jeg ville si at du har to forskjellige "problem" som til en viss grad krever forskjellige løsninger.

Er det viktig med lydisolasjon så er to lag gips bedre enn OSB-gips, og hvis man frikobler begge sider av veggene unngår man mer lyd som forplanter seg (dvs. setter flere stendere som er forskjøvet innbyrdes og der annethvert stender bærer platene på den ene siden og annethvert stender bærer platene på den andre siden) men det gjør veggen tykkere og kan være litt "trøblete".
Tyngre isolering som steinull demper bedre enn glassfiber.


Stabiliteten: her er jo OSB+gips og kortlinger en bra løsning, det gir jo vegger som man kan kaste seg mot uten at det skjer så mye. Det gjør det også lettere å henge opp det man vil på veggene.

De bøyde stenderne du spør om er vanskelig å rette opp. Du kan eventuelt høvle ned den siden du har frilagt for å fjerne bulen på én side av veggen, men den andre siden er jo som den er. Ellers blir det å bytte dem til nye. Det vil på den andre siden skade gipsen så den må byttes og nye tapeter/ommalning på den siden også.
Okei, da blir det eventuelt å bytte glassull mot steinull, men den lokale butikken selger kun 40, 90 og 140 tykkelse på steinullsplatene, så da antar jeg at jeg kan ta 140 og dele dem på tykkelsen så jeg får dobbelt så mye av hver plate? 😊

Det blir osb og gips, noen luftspalte blir det ikke da det bygger for mye.

Det heller mot at jeg bytter stenderne og gjør om veggen på begge sider i stedet, selv om det nå ikke er noe jeg vil se når det er ferdig, så vet jeg at jeg kommer til å irritere meg over kunnskapen om at det er skjevt.
 
Hva ønsker du konkret å oppnå? Altså, hvilke krav har du hvis veggen skal bygges om?
 
P
L Liljeros skrev:
Hva vil du helt konkret oppnå? Altså, hvilke krav har du om veggen skal bygges om?
egentlig ingenting mer enn lydisolasjon og en stabil vegg, at det ser estetisk korrekt ut er bare en bonus
 
Det går bra å dele på isoleringen. Litt mer jobb for deg bare.

Jeg leste nettopp om fibergipsskiver som visstnok har samme lydreduksjon i en skive som to vanlige. Har ingen erfaring med disse, men det virker jo bra for ditt formål.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Nilstyko Nilstyko skrev:
Det går bra å dele på isoleringen. Litt mer arbeid for deg bare.

Jeg leste nylig om fibergipspaneler som tydeligvis har samme lyddemping i en plate som to vanlige. Har ingen erfaring med disse, men det virker jo bra for ditt formål.
Kanon

Vanlig 13mm gips ble kjøpt i går, så det får bli så denne gangen men jeg har en haug med vegger som skal bygges om fremover så da skal jeg titte på fibergips!
 
  • Liker
Nilstyko
  • Laddar…
Scj skrev:
egentlig ikke noe mer enn lydisolasjon og en stabil vegg, at det ser estetisk korrekt ut er bare en bonus
Ved alle løsninger som er mer omfattende enn enkelgips og litt isolasjon typ 45-70mm så vil døren umiddelbart bli den begrensende faktoren.

Vil man derimot at selve veggen skal bli litt mer solid, så er et ekstra lag med gips en god løsning, vil man kunne henge opp mange ting enkelt så letter det å ha OSB men den har dårligere lydprestasjoner enn gips. Alle konstruksjoner som er mer omfattende enn 2 lag med plater per side, litt isolasjon samt en 70mm regel i en vanlig villa er ikke særlig meningsfullt da lyden uansett vil finne andre veier.
 
  • Liker
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.