Hei
Jeg bor i leilighet og naboene mine har sene vaner og sitt kjøkken mot min leilighet. Det er en gipsvegg mellom deres kjøkken og mitt rom. Det høres ikke så mye fra musikk og tale, men derimot har de uvanen å smelle i skapdører og bestikkskuffer som triller inn med fart. Jeg har snakket med dem, men de nekter å lytte, så det er ikke et alternativ eller noe å håpe på. Problemet er at veggen blir som en tromme nesten, det dunker til i hele rommet skikkelig, som en basslyd nesten. Hva kan jeg gjøre? Er det et godt alternativ å sette opp en stender og en til gipsvegg etter originalveggen. Jeg har kun 10 cm å spille med. Jeg har ingen erfaring i det hele tatt når det kommer til slikt her. Eller finnes det noe jeg kan henge opp som ville gi effekt?

Takk på forhånd

Åsa Lund
Hvilken type leilighet? Leie?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hvilken slags leilighet? Leie?
Ja, Leie, men jeg får jo bore i veggen som jeg har forstått det likevel, har jo å henge opp hyller etc. Hadde det hjulpet å sette opp f.eks. en gipsvegg med en luftspalte? Jeg har 10cm å spille med.

Tror ikke det går å fikse med en gipsplate. Kanskje kan du lokke dine naboer med å installere dempere på deres skapdører etc?

CGK CGK skrev:
Ja, Leie, men jeg får jo bore i veggen som jeg har forstått det likevel, har jo å henge opp hyller etc. Hadde det hjulpet å sette opp f.eks. en gipsvegg med en luftspalte? jeg har 10cm å spille med.
Du kan sette opp en vegg utenpå om den ikke er i kontakt med den gamle. Stålstendere med gummitetning, steinull og dobbelt gips med forskjøvet skjøt. Ta 75mm stendere så har du plass. En dags arbeid for en erfaren snekker. :)

E etompau skrev:
Tror ikke det går å fikse med noen gipsplate. Kanskje kan du lokke dine naboer med å installere dempere på deres skapdører etc?
De smalt igjen døren foran nesen på meg sist jeg prøvde å snakke med dem så det er nok vanskelig.

Stiftet Stiftet skrev:
Du kan sette opp en vegg utenpå om den ikke er i kontakt med den gamle. Stålprofiler med gummitetning, steinull og dobbeltgips med forskjøvet skjøt. Ta 75mm profiler så har du plass. En dags arbeid for en erfaren snekker. :)
Ok, det burde dempe selve dunkingen da? akkurat nå er veggen som en tromme nesten, en lett banking forsterkes i veggen.. Har jo dog to el-uttak i veggen.

CGK CGK skrev:
Hei
Jeg bor i leilighet og naboene mine har sene vaner og deres kjøkken er mot leiligheten min. Det er en gipsvegg mellom deres kjøkken og rommet mitt. Det høres ikke så mye fra musikk og tale, men derimot har de uvanen med å smelle i skapdører og bestikkskuffer som ruller inn med fart. Jeg har snakket med dem, men de nekter å lytte, så det er ikke et alternativ eller noe å håpe på. Problemet er at veggen blir som en tromme nesten, det dunker til i hele rommet skikkelig, som en basslyd nesten. Hva kan jeg gjøre? Er det et godt alternativ å sette opp en stender og en til gipsvegg etter originalveggen. Jeg har bare 10 cm å spille med. Jeg har ingen erfaring i det hele tatt når det kommer til slikt. Eller finnes det noe jeg kan henge opp som ville gi effekt?

Takk på forhånd
Alternativet du har er å flytte til et hus på landet uten naboer ;).
Snakk med utleieren hvis ikke naboene lar seg resonnere med.
Si til utleieren at du betaler for dempere til skapdørene for eksempel, så kan han gå inn og montere.

Det er trolig utleiers problem, ikke leietakernes. Begynn der, før du bygger ekstra vegger og greier. De fleste svarene du har fått bygger på at det er en andelsleilighet hvor de som bor der selv har ansvaret.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det er trolig utleierens problem, ikke leietakernes. Begynn der, før du bygger ekstra vegger og greier. De fleste svarene du har fått baserer seg på at det er en borettslagsleilighet der de som bor der selv har ansvaret.
Det er klart det, begynn først hos utleieren. I en borettslagsleilighet er en mellomvegg foreningens ansvar. Man skal ikke trenge å ha en dårlig vegg mot naboen. Kanskje kan det hjelpe. Men er det en privat utleier finnes det sikkert ingen penger og hos offentlig så rekker man å flytte før det skjer noe. Om du tilbyr deg å ordne det selv kanskje du kan få litt penger til materialet. Det viktigste med lydisolering er at veggen blir tung og lufttett.

Åsa Lund
Om det er så dårlig lydisolering på veggen kan man tenke på hvor bra brannklasse veggen har?
Det er absolutt utleiers ansvar å fikse dette.
Be om å få bytte leilighet ellers?

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
Tror det blir vanskelig å få en ny leilighet på grunn av lyd fra skapdører.
Det er ikke et hotell vi snakker om.

Åsa Lund
Hvis man ikke er fornøyd med lydkomforten i leiligheten, kan man kontakte miljøforvaltningen. Da må utleier bevise om krav ifølge Socialstyrelsen er oppfylt eller ikke.
Dette er virkelig siste utvei og veldig trist å måtte bruke.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.