Vi bor i et kjedehus bygget i 1959, i 1963 innredet man overetasjen. Nå har vi en nabo som har installert en vifte som vi hører i to soverom på overetasjen samt stue og kjøkken på underetasjen. Siden det er naboens garasje som sitter sammen med vår, er det kun underetasjen som har naboen "vegg i vegg". I overetasjen ligger ikke naboens hus "vegg i vegg", der er det fritt. Men lyden høres også i soverommene.

Nå ønsker vi å lydisolere mot denne naboen. Vi har kort pratet med en akustiker litt mer generelt om hvordan man lydisolerer og kommet fram til at vi kanskje skulle bygge opp en ny fri vegg med luftspalte som er forankret i tak, vegg og gulv. Ikke i den eksisterende veggen. Denne luftspalten tenkte vi skulle være 200mm i et soverom og 20mm i de øvrige rom. Vi skal dra ned ventilasjonskanaler fra loftet og tenkte ha en større luftspalte så vi får en slett vegg som vi legger ventilasjonskanalene i.

Nå lurer jeg på om noen her kan svare på om dette er en god idé. Vil det dempe lyden og er det risiko for fukt i luftspalten som skapes som følge av dette?

Finnes det noen andre ideer på hvordan vi kan løse vårt problem med at viften forstyrrer?

Lettbetongen er blåbetong, vi har ikke gjort noen radonmåling ennå men antakelig lander vi på 150-300 Bq/m3. Finnes det noe vi kan/bør gjøre i forbindelse med lydisoleringen som kan påvirke dette i riktig retning?

Tanken er

- Sette plårregler i tak, vegg og gulv, deretter regler cc45

- På baksiden av metallreglene setter vi patentbånd for å holde isolasjonsmaterialet på plass

- Sette Isover lydbrett Piano mellom reglene

- Montere en 13mm gips

- Montere en byggplaywood 12mm, for enklere å kunne feste ting i veggen

- Montere en 13mm gips

- Male eller tapetsere

Jeg har laget noen bilder nedenfor som nærmere beskriver hvordan eksisterende vegg ser ut både på overetasjen og underetasjen. Samt hvordan vi ser for oss den ekstra veggen.

Noen som kan hjelpe oss?

• Diagram beskriver veggbygning: eksisterende og nye vegger med lag som leca-betong, isolering, gips, og byggplaywood. Viser tykkelser og materialer i mm.
Har dere snakket med naboen?
Synes det høres dyrt ut og mye arbeid på grunn av en vifte

• Liker
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
Jo, vi har snakket med naboen. De har redusert hastigheten på viften, noe som gjorde en forskjell. Har også hatt en montør for å se om det var noe de kunne endre for å redusere problemet.

Noe som ikke fremgår av trådstarten er at vi skal sette gips på veggene i første etasje, og i andre etasje holder vi på å sette gips på alle overflater. Så vi har allerede en del arbeid og utgifter foran oss. Dessuten skulle vi gjerne lydisolert litt bortsett fra viften.

Hva slags vifte er det naboen din har som bråker sånn? Eller er det resonanslyd du hører?

Det er resonanslyd. Det er ikke særlig mye, men har jeg en gang hørt lyden så kan jeg dessverre ikke sortere den bort. Uten hører jeg den hele tiden.

Resonanslyd kommer du jo ikke få bort med en luftspalte. Hva slags vifte har nabon din, en LLVP? Man kan kjøpe fjærer til dem som fjerner resonanslyden.

• Liker
varmkorv
  • Laddar…
Det er en radonvifte, installatøren av viften har vært og sett på den. De kunne ikke gjøre mer. Jeg er klar over at resonansen også går i gulvbjelkelag m.m. Men forhåpningen er at det skal gjøre litt forskjell.

I stue og kjøkken skal vi gjøre noe fordi vi vil ha gips og kryssfinér i veggen for å ha noe å feste i enkelt, og de veggene har tapet direkte på betongvegg. Så i disse rommene er det ikke så mye ekstraarbeid/penger for å bygge en ny vegg i henhold til våre planer. Et pluss er at overhøring mellom husene blir mindre. Så spørsmålet er om det kan bli problemer med fukt eller lignende om vi bygger en vegg utenfor eksisterende vegg?

nikasp
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.