Hei,

Er dette en god løsning? Et tverrsnitt ovenfra.
Tenkte å lydisolere en betongvegg.
1. Sette skumgummi på en sponplateplank (10 cm bred, 1,1 cm tykk)
2. Skru fast sponplateplanken på betongveggen med Skrue A.
3. Skru fast første lag gips med Skrue B kun inn i sponplaten. Men blir skruen for kort? Kan jeg bruke plugg?
4. Lime fast det andre laget gips på det første laget? (Skru ved behov ved limingen)

Det vil altså bli en luftspalte på ca. 11 mm mellom betongen og gipsen.
Hvilke dimensjoner skal det være på skruene?

• Diagram som viser lydisolering med spanskive, to lag gips, og skrueplassering mellom betongvegg og gips. Luftspalte på 11 mm inkludert.
Hvilken type lyd vil du fjerne? Man håndterer ulike lyder og frekvenser på forskjellige måter.

• Liker
nevinator
  • Laddar…
I icho skrev:
Hvilken type lyd vil du fjerne? Man håndterer ulike lyder og frekvenser på forskjellige måter.
Har en hostende nabo..

Ikke bruk sponplate i første laget. Skruer fester bedre i tre, men best er nok kryssfiner.

D Daniel 109 skrev:
Ikke bruk sponplate i første laget. Skruer fester bedre i tre, men best er nok kryssfiner.
Takk for svar! Skal gå for kryssfiner tror jeg.

E Ett_unikt_namn skrev:
Takk for svar! Skal kjøre på plywood tror jeg.
Eller forresten, kan jeg gjenbruke planker fra paller? Istedenfor sponplaten eller plywooden?

E Ett_unikt_namn skrev:
Eller forresten, kan jeg gjenbruke planker fra paller? I stedet for sponplaten eller kryssfiner?
Jeg ville personlig ikke gjenbruke gamle paller innendørs, man vet aldri hva slags giftstoffer og skitt de har samlet på seg gjennom årene. Litt kreosot til kaffen... nei.
Sammenlign for eksempel med at man ikke skal bruke trykkimpregnert innendørs.

Sånn rent generelt lurer jeg på hvordan du skal få det til å sitte. Hvis du skal skru det første laget direkte i betongveggen, skaper du jo en bro via skruene, og da fyller ikke skumplasten noen funksjon. Samtidig må du jo skru fast for at det skal sitte. Og skrur du med en slags "spill" kommer du jo til å kunne vingle hele veggen når du er i det humøret.
Et bedre forslag:
1. Luftspalte på noen cm, helt tom
2. Stålstendere (ikke tre) og vanlig isolasjon, f.eks. glassull eller steinull. Gjerne to lag med overlappende skjøter og stendere hvis du har plass.
3. Evt. OSB eller kryssfiner hvis du vil henge opp tunge ting.
4. To lag gips med overlappende skjøter.

Hjelper ikke det, så får du gi naboen hostemedisin.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jeg ville personlig ikke ha gjenbrukt gamle paller innendørs, man vet aldri hva slags giftstoffer og skitt de har samlet gjennom årene. Litt kreosot til kaffen... nei takk. Sammenlign for eksempel med at man ikke skal bruke trykkimpregnert treverk innendørs.
Jeg ville heller ikke bruke paller. Vanlige planker er såpass billige og bedre. Men trykkimpregnert er ikke noe problem å ha inne.

Jeg ville heller ha bygd en frittstående vegg med mineralull. Men før det, sjekk over andre deler av huset for å sikre hvor den største lydlekkasjen er.

@ricebridge har rett!

For å få en effektiv lydisolering MÅ du bygge en frittstående vegg som ikke har noen tilknytning til den eksisterende veggen. Har du i tillegg tregulv (parkett) så kapp den og alt materiale som ligger mot veggen du vil lydisolere.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Så rent generelt lurer jeg på hvordan du skal få det til å sitte. Hvis du skal skru det første laget direkte i betongveggen, så skaper du en kuldebro via skruene, og da fyller ikke skumplasten noen funksjon. Samtidig må du jo skru fast for at det skal sitte. Og skrur du med noe slags «spill», vil du kunne vippe på hele veggen når du er i det humøret.
Et bedre forslag:
1. Luftspalte noen cm, helt tom
2. Stålstendere (ikke tre) og vanlig isolasjon, f.eks glassfiber- eller steinull. Gjerne to lag med overlappende skjøter og stendere hvis du har plass.
3. Eventuelt OSB eller kryssfiner hvis du vil henge opp tunge saker.
4. To lag gips med overlappende skjøter.

Hjelper ikke det, så får du gi naboen hostemedisin.
Lydisolerende metallstendere har skumgummi, så jeg tenkte å etterligne dette.
Jeg vil helst ikke bygge ut så mye fra veggen. Tenkte nok å kjøre med kryssfiner på 24 mm.
Kan jeg bore gjennom kryssfiner og betong med samme bor?

anders07 anders07 skrev:
@ricebridge har rett!

For å få en effektiv lydisolering MÅ du bygge en frittstående vegg som ikke har noen kobling til den eksisterende veggen. Har du i tillegg tregulv (parkett) så kapp den og alt materiale som ligger an mot veggen du vil lydisolere.
Jeg vil ikke bygge ut veggen for mye. Om jeg skulle sette lekter i tak og gulv da må veggen bygges ut en hel del.

Jeg tenker mest - er det veggen som er problemet? Betong som materiale har veldig gode lydegenskaper.
Er det virkelig veggen som er problemet er det trolig ikke betong. Er det betong er det trolig ikke veggen som er problemet.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jeg tenker mest - er det veggen som er problemet? Betong som materiale har veldig gode lydegenskaper.
Er det virkelig veggen som er problemet er det sannsynligvis ikke betong. Er det betong er det sannsynligvis ikke veggen som er problemet.
Jeg vet ikke hva annet som kunne vært problemet. Jeg tror at betongen ikke er tykk nok. At betongen tar opp lyden og fører den videre. Hvis jeg bygger ut veggen med 5 cm så blir jo også flanketransmisjonen mindre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.