Skal fikse et rom hjemme og synes det er veldig lytt til rommet ved siden av, og når jeg sagde opp et hull i veggen så forstår jeg hvorfor! Veggen er i dag 10mm masonitt på hver side, dette er limt på 45X45mm stender med cc30, ellers er det helt tomt. Har forsøkt å se litt på lydisolering og min første tanke, siden det er 45mm, er å rive platene, stender opp en ny vegg 45X45 stender ca 10mm fra eksisterende stendere (leste på isovers nettside at det var bra med avstand) og kjøre inn isolasjon og osb + gips. Men etter å ha tenkt litt, funderer jeg på om jeg kan la platene være igjen, altså la veggen være urørt og stender opp den nye veggen som jeg har tenkt med litt avstand og isolere den med 45mm isolasjon, ville det fungere eller blir det for svakt med 45X45? Er det bra eller dårlig å la veggen være urørt.
Håper dere forstår hva jeg mener i praten
//Micke
Håper dere forstår hva jeg mener i praten
//Micke
Fra lydsynspunkt er alltid forskjøvne lekter den beste løsningen, dvs. du bygger opp et lag til med reisverket forskjøvet i forhold til det forrige. Sørg for å bruke isolasjon beregnet for lyd, f.eks. Isover Piano. "Vanlig" isolasjon er ment for termisk isolasjon og ikke spesielt for lyd. Så valget er ditt, har du plass? På med isolasjon og bygg på mer. Vil du ha en tynnere vegg? Riv alt og bygg en ny med 70 lekter OSB/gips eller kun dobbelt gips.
Klikk her for å svare