I
Hei,

Jeg har kjøpt det man kaller kompakt innerdører (Toalett og Vaskerom) som skal være noe mer effektive til å dempe lyd enn formpressede eller massive.

For å få så god lydisolering som mulig trenger man å få det tett slik at luften ikke flyter fritt mellom rommene, derfor har vi valgt karmer med innebygde lister. Men hvordan er det med isoleringen mellom dørkarm og vegg (lettbetong)? Fungerer gullfiber like bra som fugeskum her?

Jeg ville sagt mineralull, deretter fuge med akustikfug hvis du vil ha det skikkelig bra.

S
Hvordan skal du gjøre med tilluften til badet og vaskerommet. Noen overluftsdon eller lignende?

Det finnes lydklassifiserte overluftsdon om du ikke har tenkt på det.

I
Begge rommene har mekanisk avtrekk og hull i veggen for tilluft, så luftsirkulasjon bør ikke være et problem. Jeg har ikke tenkt så mye på lydisolering her, det viktigste er å dempe lyden mellom rommene. Skulle det vise seg at ventilasjonen lager problemer, får det bli neste steg å se på.

Siden dette er kjellerplan der lyden gjerne spretter rundt, er tanken å også sette inn et par lydabsorbenter i taket og muligens veggen. Det blir da samme som jeg har brukt tidligere, dvs. Akustikkplate P70 fra Bullerbekamparen.se.

Men mineralull? Hva er det? Steinull? Eller regnes også fullfiber inn der? Er dette bedre enn fugeskum å ha mellom dørkarm og vegg?

Min tanke er å sette MS-polymer som Tec7 på begge sider av sprekken, dette har jeg gode erfaringer med når det kommer til litt bevegelighet som vi tydeligvis har i huset, og særlig rundt dører. Jeg har prøvd med andre fugemasser tidligere, men de sprekker så godt som alltid dessverre.

Ingen større forskjell på dem så bruk hvilket du vil.

Absolutt ikke fugeskum. Da kan du aldri justere dørene. Noen produsenter tillater ikke at du bruker det hvis garantien skal gjelde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.