Vet at dette spørsmålet har blitt stilt noen ganger tidligere, men har ikke funnet noe godt svar som kan anvendes i min situasjon, så jeg prøver med en ny tråd.
Har i helgen revet et gammelt reveteret tak (jeg vet... det satt langt inne, men jeg hadde ikke lyst til å reparere det) Nå begynner det å bli på tide å finne ut hvordan jeg skal gjenoppbygge for å få det bra. Det er spon i mellombjelkelaget og det er noe jeg ikke vil inn og rote med. Jeg lurer derimot på hvordan jeg hensiktsmessig bygger opp undertaket for å lydisolere så godt som mulig. Først og fremst omgivelseslyd, trinnlyd har jeg forstått er vanskelig å dempe mye. Har lest om markskiver et sted, er det en fornuftig måte å løse det på? Hvilken type skal det være i så fall?
Det skal også inn ny strøm og et antall spots i det nye undertaket, noe å tenke på der?
Takker for svar på forhånd, trenger virkelig hjelp her!
De fleste enkle tiltak gir svært lite i form av bedre lydisolasjon.
Ting som derimot gjør stor nytte er å gjøre bjelkelagets egenvekt veldig stor, dvs like tungt som et betongbjelkelag eller mer.
Å bygge med to fritt hengende reisverk, adskilt fra hverandre, der det ene er gulvet og det andre taket derunder, og deretter fylle med steinull med så høy densitet som mulig, gir også en betydelig lydreduksjon.
Burde absolutt være en god løsning, takhøyden er 2,50 for øyeblikket så det finnes litt å spille på.
Kan man likevel feste på noe vis her og der i nåværende bjelker så ville det jo vært fint, blir hard belastning på få punkter ellers kan jeg tenke. Noen ideer på innfesting og festing av fritt undertak?
Frikobling av byggelement er den mest effektive måten å oppnå god lydisolasjon på. Det finnes f.eks. isolatorer hvilende i gummi for nedhenging av himling. Antall gipsplater sammen med løst pakket isolasjon (IKKE høy tetthet) avgjør lydreduksjonstallet. Gipsen legges forskjøvet, og det er viktig at det blir helt lufttett. Det første du bør gjøre er å fastslå hvilken type lyd som oppfattes som forstyrrende og hvor den svake lenken er i bygningens konstruksjon. Tak, vegger, dører, vinduer etc. må følges ad for å oppnå ønsket resultat. Er problemet f.eks. veistøy fra en fjern motorvei, trenger du mest sannsynlig ikke å frikoble taket.
Det første du burde gjøre er å fastslå hvilken type lyd som oppfattes som forstyrrende og hvor den svake lenken er i bygningens konstruksjon. tak, vegger, dører, vinduer etc trenger liksom å følges opp for å oppnå ønsket resultat
+1 på den.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.