Hei!

Jeg skal bygge en ark til mitt 1 1/2-planshus, og vurderer å lydisolere eksisterende vegg (langside) mellom to soverom i øverste etasje i forbindelse med dette. Det er lytt mellom rommene, hva som går gjennom veggen og hva som er flanketransmisjon kan jeg ikke avgjøre.

Vegen er ca. 100 mm. La oss anta 70 mm stender med cc 600 mm og enkel gips.

Kortside på soverommene vender mot husgavlen og har hvert sitt vindu tett inntil mellomveggen. Dvs. mellomrom mellom gavlvinduene er veggtykkelsen. Jeg vil i størst mulig grad unngå å øke mellomrommet mellom gavlvinduene.

Følgende løsninger har jeg vurdert:

a) Dobbel gips + isolasjon => bygger 25 mm i bredde

b) Dobbel gips + isolasjon + saksede trestendere => bygger 50 mm

c) Dobbel gips + isolasjon + saksede trestendere på stålsvill => bygger 50 mm

d) Dobbel gips + isolasjon + saksede stålstendere => bygger 50 mm

Jeg har en gal idé at som variant på alternativ b å rive fra en side, kløyve svill og bjelkelag 25 mm (dvs. redusere til 45 mm) og komplettere med 45 mm stender ved siden av. Doble sviller har en tykkelse på 115 mm (45 mm svill + 10-25 mm mellomrom 45 mm svill = 115 mm). Dobbel gips på dette gir 150 - 165 mm dvs. bygger 55 - 70 mm.

Det korte mellomrom (< 25 mm) krever at man sager hjørnene i stenderendene for å unngå lydbro. Alternativt bruker man 45*45 stender.

Har noen prøvd det konseptet? I andre løsninger har jeg kun sett svill på 2*70 mm, noe som gir en svillbredde på ca. minst 150 mm og veggtykkelser over 200 mm.

Håper dere forstår min beskrivelse, tanken er å fjerne den lydbroen svill og bjelkelag ellers skaper.

Andre tips er meget velkomne!

MVH Perhof

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.