Vi holder på med en tilbygging på vår villa og i den kommer vi til å ha en utleieleilighet i kjelleren.

Vi vil oppnå to ting når det gjelder kjelleren
1 maksimal takhøyde i kjelleren da det allerede nå er kun ca 205 i takhøyde, så lydisolere taket er ikke et alternativ

2 Men det viktigste er lydisoleringen
Bjelkelaget er 220-regler cc60 med kortelektere

Av forskjellige grunner ligger nivået på bjelkelaget på den nye delen ca 7 cm lavere enn gulvnivået på den eksisterende delen.

Etter parkett og gulvvarmeplater (14+22mm) blir det ca 25 mm som vi må heve ytterligere for at gulvene skal havne på samme nivå

Hvordan utnytter vi de mm for å maksimere lydisoleringen?

Min "idé" er 2 lag gips/gulvgips og deretter på med gulvsponplater.

Alternativt
Gulvspon og deretter flytsparkel.
 
Sist redigert:

Beste svar

A
To lag gips gir bedre lydisolering enn spon og flytesparkel. Det gir også nøyaktig de 25 mm ekstra dere trenger. Steinull i bjelkelaget antar jeg at dere allerede har regnet med.
 
A Emil_K skrev:
To lag gips gir bedre lydisolasjon enn spon og flytsparkel. Det gir også nøyaktig de 25mm ekstra dere trenger. Steinull i bjelkelaget antar jeg at dere allerede har regnet med.
Kan jeg kjøre med vanlig vegg-gips eller må det være gulvgips? Jeg mener at det skal jo uansett på gulvsponplate etterpå.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.