Hei,
Har lest litt i gamle tråder, men det dukker jo opp nye materialer og løsninger, så jeg tenkte at det er like greit å kaste opp spørsmålet igjen.
Er dette en god konstruksjon for å eliminere både trinnlyd og tale/musikk mellom etasjene?
Ovenfra og ned
gulv (fliser, laminat, vegg-til-vegg-teppe)
gulvgips 15mm (limt)
28*70 på tvers over bjelkelaget (gulvvarmeslanger)
bjelkelag 220mm cc30 (95mm ullplate + 95mm markplate eller annen kompakt plate i bunnen)
spredt cc30 (på tvers mot bjelkelaget)
Gips
Har hørt om en løsning for "fritt-hengende" underhimling. Som jeg har forstått det skal man da skru for eksempel en 45*95 i hver bjelke og deretter skru spredt på tvers som gipsen skrus i. Dette skal visstnok dempe trinnlyd bra, men jeg har vanskelig for å finne informasjon som bekrefter det.
En annen variant som jeg vurderer er å skru 45*95 på tvers mot bjelkelaget og fullisolere det rommet, så skru spredt som gipsen skrus i. Hvilken av variantene ville vært best og er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse?
Hvor mye hjelper det å skru doble gipsplater i taket?
I gulvet vil jeg ikke legge dobbelt siden gulvvarmen blir tregere da.
Takknemlig for alle tips.
/Elias
Har lest litt i gamle tråder, men det dukker jo opp nye materialer og løsninger, så jeg tenkte at det er like greit å kaste opp spørsmålet igjen.
Er dette en god konstruksjon for å eliminere både trinnlyd og tale/musikk mellom etasjene?
Ovenfra og ned
gulv (fliser, laminat, vegg-til-vegg-teppe)
gulvgips 15mm (limt)
28*70 på tvers over bjelkelaget (gulvvarmeslanger)
bjelkelag 220mm cc30 (95mm ullplate + 95mm markplate eller annen kompakt plate i bunnen)
spredt cc30 (på tvers mot bjelkelaget)
Gips
Har hørt om en løsning for "fritt-hengende" underhimling. Som jeg har forstått det skal man da skru for eksempel en 45*95 i hver bjelke og deretter skru spredt på tvers som gipsen skrus i. Dette skal visstnok dempe trinnlyd bra, men jeg har vanskelig for å finne informasjon som bekrefter det.
En annen variant som jeg vurderer er å skru 45*95 på tvers mot bjelkelaget og fullisolere det rommet, så skru spredt som gipsen skrus i. Hvilken av variantene ville vært best og er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse?
Hvor mye hjelper det å skru doble gipsplater i taket?
I gulvet vil jeg ikke legge dobbelt siden gulvvarmen blir tregere da.
Takknemlig for alle tips.
/Elias
Din løsning med fritt hengende tak kan du løse med en spesiell lydbøyle som reduserer lydnivået, les mer her http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/m_floor_decks/index.html
Lydbruer, eller såkalte akustikkprofiler gjør en del for å dempe trinnlyden. Ca 2-3dB. Det er bra å separere oversiden av bjelkelaget med undersiden mot vibrasjoner. Det som er viktig er å ikke skru disse for hardt slik at den fjærende effekten "punkteres". En eneste feils skrudd skrue kan skape problemer. Det som er mer viktig for å dempe lyd er gulvets stivhet, masse og isolasjonstykkelse som bør være over 200mm. Så et tungt, stivt bjelkelag med mye isolasjon anbefales. En viss effekt gir doble gipsplater i undertaket, men jeg vet ikke hvor mye. Det øker jo massen en del, noe som er bra.
Klikk her for å svare