Jobber med en tilbygging og tenkte å prøve å lydisolere ganske bra mellom tilstøtende soverom. To av rommene grenser til hverandre med den 95mm bærende veggen imellom. Her tenkte jeg å komplettere med en 45mm vegg med luftspalte. Det ene rommet grenser også mot et rom hvor jeg ikke har satt veggen ennå. Her tenkte jeg å lage en dobbeltvegg 2x70mm med luftspalte, alternativt 70 + 45 mm. Gjør det stor forskjell om jeg nøyer meg med en 45mm på den ene delen? Jeg har tenkt å bruke 70mm på den ene uansett, da jeg skal felle inn et Gulvvarmeskap i veggen og vil ha litt mer å skru i.

Veggene vil bli kledd med OSB og ett lag gips. Spørsmålet er om jeg bør gipskle også den indre delen. Det er jo bare mulig å komme til på den ene veggen for dette. Eller er en indre gips unødvendig eller til og med feil?
Jeg tenker da Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS

• Liker
Tompafix
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Holder på med en tilbygging og tenkte å forsøke å lydisolere bra mellom tilgrensende soverom. To av rommene grenser til hverandre med den 95mm bærende veggen mellom. Her tenkte jeg å komplettere med en 45mm vegg med luftspalte. Det ene rommet grenser også mot et rom, der jeg ikke har satt opp vegg ennå. Her tenkte jeg å lage en dobbelvegg 2x70mm med luftspalte, alternativt 70 + 45 mm. Gjør det stor forskjell om jeg nøyer meg med en 45mm på den ene delen? Jeg har tenkt å bruke 70mm på den ene uansett, da jeg skal felle inn et gulvvarmeskap i veggen, og vil ha litt mer å skru i.

Veggene vil bli kledd med OSB og et lag gips. Spørsmålet er, bør jeg kle med gips også på den indre delen. Kan jo bare komme til den ene veggen for dette. Eller er en indre gips unødvendig eller direkte feil? Jeg tenker da Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS
Ojoj det var seriøst. Har du lydklassifiserte dører da? Mine innervegger er 45x45 :rofl: Jeg har faktisk tatt ned gipsen og isolert og deretter satt osb+gips på den siden jeg rev.

T Tompafix skrev:
Ojoj det var seriøst. Har du lydklassifiserte dører da? Mine innervegger er 45x45 :rofl: Jeg har faktisk tatt ned gipsen og isolert og deretter satt osb+gips på den siden jeg rev.
Ikke lydklassifiserte men jeg kjøper massive eller semimassive. Har begge i huset og begge ser ut til å dempe bra. Kjøper alltid lyddempede karmer med gummilist. Tenåringsdatteren begynner vel snart å dra hjem kjærester, da kan det være godt for vår sjelefred å slippe å høre mer enn nødvendig:whistle:

• Liker
nino
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Haha. Ja det gjelder å være forutseende :crysmile: Vi har plassert datteren lengst bort i huset i etasje 2 :rofl:
Bl.a. Träguiden har info om det du søker [lenke]
Nå under bytiden har hun fått et rom i kjelleren. Får vel se om hun går med på å flytte opp etterpå.....

M mojjen skrev:
Nå under byggetiden har hun fått et rom i kjelleren. Får vel se om hun går med på å flytte opp etterpå.....
(y)
Isover har mer om dette. Du får velge den lydklassen du vil oppnå :)

T Tompafix skrev:
(y)
Isover har mer om dette. Du får velge den lydklassen du vil oppnå :)
Isover side var veldig bra, takk. Klarlagt at det ikke skal monteres noen gipsplater inne i veggen...

Skal forsøke å utrede hvor mye man taper på å dra ned den ene regelen til 45mm. Det er jo tross alt ikke hotell vi bygger.

Holder virkelig en 70 regel om du skal inn med et skap?

nino nino skrev:
Holder virkelig en 70 regel hvis du skal inn med et skap?
Dobbelt stendervegg, så det er 2x70mm alternativt 70mm + 45mm, pluss luftspalte 10mm og plater.

70+45 blir utmerket om du har f.eks. 10mm luftspalte mellom. Kjører du osb+ gips på begge sider og unngår hull så blir det en ganske stille vegg.

• Liker
mojjen
  • Laddar…
Doble lag gips har bedre lydisolasjon enn osb+gips

• Liker
imported_Benno
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Doble lag gips har bedre lydisolasjon enn osb+gips
Bevisst på det, derimot ingen anelse hvor mye det utgjør i praksis. Foretrekker å ha OSB plater bak..

M mojjen skrev:
Dobbel stendervegg, så det er 2x70mm alternativt 70mm + 45mm, pluss luftspalte 10mm og plater.
Skapene er vel 90 dype? Så du får jo mindre isolering/demping gjennom skapet men det spiller kanskje ikke så stor rolle.

nino nino skrev:
Skapene er vel 90 dype? Så du får jo mindre isolering/demping gjennom skapet men det kanskje ikke spiller så stor rolle
Det vil nok påvirke. Men man må vel sette en grense et sted. Taler jo for å forsøke å få til 2x70 heller enn 70 +45...

• Liker
nino
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.