Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Vi har fått kravet på vårt garasje at det må være brannklassifisert på den ene langsiden mot naboen med EI30 nå som vi har bygd om fra flatt til skråtak.
Er det noen som har peiling på hva som kreves for å oppfylle dette oppe ved gesimsen?
Det skal være en uventilert eller såkalt lukket gesims for å redusere risikoen for at flammer når loftet for fort.
Holder det med type plywood eller utegips overste del av veggen eller trengs det mer?
Hadde tenkt at panelet skal avsluttes rett under takstolene og ha et flatt undertak.
Takknemlig for svar
J
Er det noen som har peiling på hva som kreves for å oppfylle dette oppe ved gesimsen?
Det skal være en uventilert eller såkalt lukket gesims for å redusere risikoen for at flammer når loftet for fort.
Holder det med type plywood eller utegips overste del av veggen eller trengs det mer?
Hadde tenkt at panelet skal avsluttes rett under takstolene og ha et flatt undertak.
Takknemlig for svar
J
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Ja det skal jeg ha.
Har ikke påbegynt veggen enda, så jeg vurderer om jeg skal kle den med gips, men hvis det ikke trengs føles det jo unødvendig.
Det jeg tenkte på er akkurat den delen mellom takstolene. Har såkalte muggstoppere et stykke opp i rupanelet og hadde tenkt å sette masonitt for å unngå at isolasjonen berører rupanelet. Der er det jo i så fall ingen isolasjon og hva kreves da for å oppfylle ei30? Eller skal jeg rett og slett isolere hele veien opp til rupanelet med den isolasjonstykkelsen som kreves (er vel omtrent 90mm) eller kan jeg sette gips på utsiden istedenfor? Men bare 2 lag gips oppfyller kanskje ikke ei30??
Har ikke påbegynt veggen enda, så jeg vurderer om jeg skal kle den med gips, men hvis det ikke trengs føles det jo unødvendig.
Det jeg tenkte på er akkurat den delen mellom takstolene. Har såkalte muggstoppere et stykke opp i rupanelet og hadde tenkt å sette masonitt for å unngå at isolasjonen berører rupanelet. Der er det jo i så fall ingen isolasjon og hva kreves da for å oppfylle ei30? Eller skal jeg rett og slett isolere hele veien opp til rupanelet med den isolasjonstykkelsen som kreves (er vel omtrent 90mm) eller kan jeg sette gips på utsiden istedenfor? Men bare 2 lag gips oppfyller kanskje ikke ei30??
Gips er et krav, på http://gyproc.se/ kan du lese mer.
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Hva mener du med Gips er et krav? På utsiden mener du??
Nei på innsiden. Bygde en lignende garasje for et antall år siden. Da holdt det med en plywood og 13 mm gips opp mot innsiden av yttertaket for å klare EI30. Men sjekk med kommunen om det fortsatt er nok. Men skulle du gipse taket så legg 95mm isolasjon på det så holder det.
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Ja, jeg har kommet frem til at om jeg legger som du sier innenfra: 13mm gips, 1 plate osb minst 95mm steinull så oppfyller det EI30. Men i mitt tilfelle så er det lille problemet at garasjen er allerede eksisterende med flatt tak og så har vi bygget skråtak oppå det flate hvilket innebærer at det finnes et rom ovenfor som må brannklassifiseres. Det går altså ikke å sette opp gipsen helt opp til sutaket innenfra.
Jeg vurderer om det går an å bare sette en gipsplate på utsiden som bare er ca 50 cm høy som kobler seg til sutaket og så legge steinull på loftet tett mot. Dog får jeg den ulempen at det ligger tett inntil sutaket men om man skal få EI 30 med lukket takfot må man vel ha isolasjonen mot sutaket ellers gjør det jo ingen nytte??
Muggstopperne sitter montert ca 25 cm innenfor yttervegg så taket ovenfor blir jo ventilert.
Noen som har erfaring eller tips om dette.
Jeg vurderer om det går an å bare sette en gipsplate på utsiden som bare er ca 50 cm høy som kobler seg til sutaket og så legge steinull på loftet tett mot. Dog får jeg den ulempen at det ligger tett inntil sutaket men om man skal få EI 30 med lukket takfot må man vel ha isolasjonen mot sutaket ellers gjør det jo ingen nytte??
Muggstopperne sitter montert ca 25 cm innenfor yttervegg så taket ovenfor blir jo ventilert.
Noen som har erfaring eller tips om dette.
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Leste at tre forvitrer med en hastighet på 1mm/min. Det burde jo innebære at man kan sette en planke som er 30mm tykk mellom takstolene så er ei 30 oppfylt!?
Hvorfor må du brannklassifisere det rommet? Hvis selve garasjen er EI30 klassifisert, så danner det en branncelle. Pleier aldri å måtte brannklassifisere en loftplass, hvis det ikke brukes. For du har allerede et isolert gipstak?
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Nei brannklassifiseringen gjelder hele veggen og både innenfra rommet og utenfra. Men skal sette en plate utegips opp mot råsponten og så 170mm isolasjon som en "brannvegg" langs takfoten. Oppfyller med god margin ei30.
Vinduer ser ut til å være altfor dyrt å få inn langs siden, får nøye meg med en ei30 klassifisert dør.
Vinduer ser ut til å være altfor dyrt å få inn langs siden, får nøye meg med en ei30 klassifisert dør.
Klikk her for å svare