Hei, vi trenger å fylle en døråpning i en innervegg. Innerveggen har tidligere delt to leiligheter, og nå går vi tilbake til samme situasjon. Så det handler om en leilighetsskiljende vegg. Det kreves vel brannsikkerhet og lydisolering mellom leilighetene så vidt jeg vet. Vet dere hvordan veggen burde være bygget opp? Man pleier nok å ha to stykker gipsplater på begge sider, men jeg er usikker på om rammen i midten og om jeg ikke går glipp av noe annet viktig. Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få! Takk på forhånd!
Kan jo være greit å fordype seg i hva det er for standard på huset ellers. Om det er et eldre hus kan det meget vel være bygget etter lavere krav enn det som er nyproduksjon i dag. Finnes jo ingen grunn til å ha mye høyere nivå på dette tiltaket enn hva det er på eksisterende leilighetsskillende vegger. Er den innerveggen for øvrig akkurat som den var oppbygd før? bortsett fra at det er laget et nytt dørhull? I så fall bør du jo kunne få en god pekepinn om konstruksjonen når du river døren og karmen. Muligens kan du rive litt ekstra rundt om for å undersøke og så bare holde den nivåen på gjenoppbyggingen.Y Yana skrev:Hei, vi trenger å fylle en døråpning i en innervegg. Innerveggen har tidligere delt to leiligheter og nå går vi tilbake til samme situasjon. Så det handler om en leilighetsskillende vegg. Det kreves vel brannsikkerhet og lydisolering mellom leilighetene så vidt jeg vet. Vet dere hvordan veggen burde være oppbygd? Man pleier nok å ha to stykker gipsplater på begge sider men jeg er usikker om stenderverket i midten og om jeg ikke mangler noe annet viktig. Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få! Takk på forhånd!
Klikk her for å svare