Hei, har det noen betydning hvor stor luftspalten er mellom isolasjon og panel for isolasjonsevnen? Tenker i dette tilfellet på ca 25mm eller 45mm?

Holder på med å glasse inn en eksisterende veranda og sliter med hvordan jeg skal sette panelet for å ikke komme for langt ut. Jeg er nødt til å justere om litt, noe som gjør at jeg må bruke en 45x45 utenpå eksisterende bjelker. Tenker da om jeg kan sette vindsperren mellom eksisterende bjelke og min nye 45x45, for deretter å sette panelet direkte på 45x45, i stedet for å måtte legge luftspalten utenpå 45x45.

Men jeg er bekymret for om det blir for stort mellomrom mellom panel og isolasjon. Isolasjonen er mest for å beholde litt varme. Ikke for å kunne ha det varmt vinterstid. Så jeg kanskje bekymrer meg unødvendig for dette =) Men tenkte jeg skulle stille spørsmålet til de vise i denne gruppen.
 
Hvilken type isolasjon skal du bruke?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Hvilken type isolering skal du bruke?
I dette tilfellet blir det mineralull da det er veggen jeg kommer til å sette dem på. Isolering som blir til overs fra å etterisolere en yttervegg.
 
Endrer min problemstilling litt. Trenger man engang luftespalte med Cellplast EPS? Da kanskje det er bedre jeg setter sånn ellers som isolasjon kom jeg på.
 
Minstekravet er 25 mm. Men det er viktig at det er tett i overgangen tak/vegg. Risikoen med for stor spalte er at du kan få for mye kald vind innenfor og dermed få kondenseringspunktet nærmere konstruksjonen. Men siden det dreier seg om så pass lite isolasjon vil jeg si at det kommer til å krype ut en del varme som tørker opp, så en luftspalte på 25 mm er mer enn tilstrekkelig. Spørsmålet er da hvor mye varme som finnes her. Å diffusionstette kan føre til at kondenseringspunktet havner på feil side hvis rommet er sparsomt oppvarmet. Men igjen pleier det å være et ikke-problem når man isolerer tynt. Husk at du unngår en hel nedkjøling ved å isolere gulvet.
 
Enkeltlagsisolasjon er ikke å anbefale. Mange har fått problemer med det. Derimot er cellplast ganske fornuftig da det ikke binder fukt på samme måte. Derimot transporterer ikke cellplast fukt, så du må likevel bruke dampsperre og ha et luftspalte utenpå.
 
  • Liker
Nygge72
  • Laddar…
Min tanke er jo å sette opp dette på følgende måte:

1. Panel
2. 45x45
3. Vindduk
4. Isolering
5. Innerpanel av noe slag.

Denne panelveggen vil være under glassparti, så den vil ikke gå opp til taket. Uterommet da det er lite og blir innglasset vil sannsynligvis generere ekstremt mye varme siden det er i sørvendt retning. Så en del varm luft vil presses ut, og det er også min hensikt å da ikke ha for tett konstruksjon på det hele. Så taket er for eksempel ikke isolert. Det er mer tenkt at innglassingen skal gi vindbeskyttelse, høst/vår.
 
Med litt ettertanke så blir det nok slik at jeg ved glasspartiet (på sidene av) setter min 45x45 lekt, mens under glasspartiet der jeg skal sette panel, setter jeg 2 stk 25mm lekter, så får jeg inn vindsperren derimellom og luftspalte på 25 mm uten å bygge ut mer enn min 45x45 med noen mm
 
Du får nok tenke om litt angående isolering. Har man ikke bra isolering i tak og gulv så kommer du ikke få noen videre effekt av å isolere ytterveggen. Er det vindbeskyttede egenskapene du er ute etter så kommer du få like bra egenskaper med et tynt lag cellosa mellom ytter- og innervegg. Da får du en diffusjonsåpen konstruksjon som ikke er følsom.
 
  • Liker
Nygge72
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Du må nok revurdere litt når det gjelder isolasjon. Hvis du ikke har god isolasjon i tak og gulv, vil du ikke få særlig effekt av å isolere ytterveggen. Hvis det er vindbeskyttelsens egenskaper du er ute etter, vil du få like gode egenskaper med et tynt lag med cellulose mellom ytter- og innerveggen. Da får du en diffusjonsåpen konstruksjon som ikke er følsom.
isolasjonen i veggen er først og fremst for å tåle litt varme om morgenen.
 
  • Liker
C-GC
  • Laddar…
28 eller 45mm luftspalte bør ikke ha noen betydning. Men vindsperreduk på isolasjonen bør du ha.
 
  • Liker
Nygge72
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.