Vurderer hvordan jeg skal gjøre der luftespaltene møtes i takutstikket. Har 12 mm luftespalte bak panelet og 45 mm luftespalte under yttertaket.

Å la takets luftespalte stikke ut utenfor panelet ville jo føles bra om man skulle få vann der av noen grunn (innblåst snø, lekkasje, kondens). Det blir jo derimot ikke spesielt pent med masonitten som stikker ut, og så en cm sprekk under den mot panelet.

Alternativet er jo å avslutte masonitten bak panelet og la det være en 45 mm sprekk for både vegg- og taklufting.

Hvordan pleier man å gjøre?
 
  • Diagram av takfoten som viser luftspalter i tak og vegg samt plassering av panel og masonitt.
  • Liker
Edinn
  • Laddar…
Mikael_L
Larsa skrev:
Hvordan pleier man å gjøre det?
På ulike måter. :D

Å slippe ut masonitten utenfor panelet er ganske vanlig, og teknisk bra. Man kan prøve å være nøye med å justere den med utsiden av panelet, så vises det ikke så mye. Jeg har sett hus der det stikker 1-2 cm, da synes det ganske tydelig.
Ellers så er det trolig bare du selv som kommer til å se det. ;)

Dette + å bygge inn takfoten er vel ganske vanlig i dag.
Ikke glem insektsnettet.
 
Hepp! Bygge inn takfoten skal jeg selvfølgelig gjøre, det blir jo kanon.

Takk for tipset!
 
Mikael_L skrev:
På olika sätt. :D
Detta + bygge inn takutstikket er vel ganske vanlig i dag.
Ikke glem insektsnett.
Men hvis man har tenkt å bygge inn takutstikket med f.eks. råspont så blir det jo tett uansett, så innbyggingen må gjøres med sprekker mellom de plankene man setter på undersiden. Eller har du en annen mening Mikael?
 
Mikael_L
Ganske vanlig er å bygge inn med bord/panel og la det være en åpning på 1-4 cm på den ene siden som man stifter fast insektsnett over.

Selv droppet jeg det faktisk, jeg nøyer meg med de åpningene på 1-3 mm som blir naturlig da mine råplanbord selvfølgelig ikke er helt rette, og jevnbrede.
Men jeg skal ikke si at det sikkert er korrekt. Det kommer an på hvordan man verdsetter luftspaltens betydning og viktigheten av god ventilasjon der.
Men i mitt tilfelle er det jo diffusjonsåpen undertaksduk i stedet for vanlig tett undertakspapp, så det blir jo litt annerledes.
 
Mikael_L skrev:
Men i mitt fall er det jo diffusionsopen undertakduk istedenfor vanlig tett underlagspapp, så det blir jo litt annerledes.
Trenger du, i ditt tilfelle, virkelig noen luftspalte i det hele tatt da under råsponten?
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Trenger du, i ditt tilfelle, virkelig noen luftspalte i det hele tatt da under sutaket?
Nei.
Men jeg fikk litt problemer med 100% tetthet i den diffusjonsåpne duken (T-diff), ved skikkelig regnvær men uten yttertaktekking kom det gjennom litt.
Det hadde sikkert klart seg bra når vel taksteinene kom på plass, men det føltes jo ikke bra i magen. Så jeg la på en sløyfer ekstra med en tett underlagstakduk over, og fikk på så måte i prinsippet en luftspalte over sutaket+diffåpen duk i stedet.
Og akkurat nå husker jeg ikke hvor jeg lot den spalten munne ut, om det ble ned i takfoten eller i kant med og overfor takfotbordet. Jeg har for meg at det var det siste. Jeg har det på noen bilder i det minste. ;)
 
Så ikke at denne tråden våknet til liv... Jeg kjørte råpanel med noen cm glipe mellom, insektsnett bak. Ble kjempestilig!
 
Fortsetter å holde liv i tråden som jeg fant noen timer etter at jeg satte opp de første huntonittplatene :mad:.

Jeg valgte å avslutte huntonittplatene over spikerregelen til fasaden på råd fra en tømrer "5 cm innenfor utsiden av panelet kjører vi alltid på den store byggefirmaet, spalten er der for å tørke opp kondens og har man spalte blir det ingen mengder vann". Tenkte på at de burde gå ut utenfor i tilfelle vann skulle komme inn uansett på en eller annen måte, men klarte ikke å få støtte for det noe sted.

Dessuten er det ikke spesielt tett mellom takstoler og huntonitt (og ingen fin U-form som samler eventuelt vann i midten) heller så jeg antar at eventuelt vann i tillegg til å renne mot innsiden av panelet også kunne renne mot takstolene.

Finner ingen beskrivelse for hvordan et luftrom skal utformes. Finnes det byggnormer på området? Bør man designe denne for å håndtere vann?

Det er ikke for sent å bygge om, men det ville vært veldig greit å kunne legge energien på f.eks. rupanel og underlagspapp istedenfor...
 
  • Liker
anton1048
  • Laddar…
K
Noen som har en principskisse på dette?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.