Heisann, skal bygge et pulttak med 14gr helling, spennvidde 4,5m. Hvor stor trenger luftspalten å være? Har hørt alt fra 21 til 45 mm.

Man kan nok si at det finnes ingen absolutt rett i spørsmålet, i hvert fall ikke noe kjent svar.
Under mine tretti år i bransjen har teoriene variert.
Jeg har også nylig gjort eksjobb i emnet.
Det er ikke sikkert at større er bedre, f.eks. en regnfull/fuktig og vindfull høstdag ville det beste være å være uten/ha den stengt.

En passende mellomvei er vel å lage luftspalten av 28 gles.

Av alle hus jeg har revet i, med ulike konstruksjoner på luftspalten har jeg aldri funnet noen skader som kommer av feilkonstruksjon på luftspalten.

• Liker
Landbogården og 2 andre
  • Laddar…
Behovet for luftespalte henger først og fremst sammen med ønsket om å ventilere bort den fukten som alltid finnes i trevirke rett fra sagbruket, f.eks. i nylagt rupanel på taket, som dessuten er kledd med relativt damptett papp på oversiden. Mulighetene for å håndtere denne fukten påvirkes også av valget av isolasjonsmateriale. Mineralull, f.eks., mangler hygroskopiske egenskaper og dersom man også har plassert en dampsperre, f.eks. plastfolie, på isolasjonens underside, kan ikke fukten ta noen annen vei ut enn gjennom luftespalten. Teoretisk sett kunne man bygge uten luftespalte hvis man bruker cellulosefibre som isolasjon og har en diffusjonsåpen vindtetting under denne. Det er dog få som tør å gjøre det. Tidligere tok man seg tid og lot alle materialer tørke før man bygde dem inn.

Jeg vil understreke det larsbj sier om at for mye ventilasjon ikke alltid er bra. Ved et pulttak er det forutsetninger for at luftespalten kan bli ganske effektiv sett ut fra et ventilasjonsperspektiv. 28 mm føles derfor som et godt kompromiss.

• Liker
MrFonzie
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.