En terrasseutvidelse med nytt tak som skal isoleres.
Det er innglasset, men glasspartiene møtes ikke, de overlapper med 1 cm luftspalte. Det er dermed godt ventilert og ikke oppvarmet.

Tak under konstruktion med synlige trestolper og isolering. Monterte spotter og elektriske ledninger er synlige mellom takleggingen.

Ovenfra og ned.
Øverst: bitumen tetningssjikt mono-pc (helt tett).
Råspont
Regler
Ved siden av reglene sitter 25mm lekter som danner luftspalte.
120 mm trefiberisolasjon fra Nativo Hunton
70 mm trefiberisolasjon fra Nativo Hunton
Trepanel vokset på undersiden.

For å lette ventilasjonen har jeg boret omtrent 10-12 hull per seksjon (mellom reglene) á 12 mm i diameter under takrennen i bildet utifrån.jpg (man kan se hullene i spalten hvis man ser nøye etter helt inne, det er flere hull nå siden bildet ble tatt.
Trearbeid og isolasjon i en takstruktur med luftspalte, sett fra innsiden. Huller er borret for ventilasjon nær takrennen.

Men det er to regler ved siden av hverandre i kanten av konstruksjonen så det er 90 mm tykkelse før luften når luftspalten.
Det eksisterer ingen takfotsventilasjon annet enn de 12mm hullene jeg har boret gjennom de to reglene.
Problemet jeg har er hvordan luften skal sirkulere og om den nå trenger å sirkulere i dette rommet?

Så her resonerer jeg:
Isolasjonen har mulighet til å buffre fukt, det er ingen plast eller membran, så det kan tørke nedover, rommet nedover er godt ventilert, og solen varmer veldig raskt opp overflaten på taket når det er solskinn, således trengs ingen ventilasjon ifølge denne tankegangen.

Men ved kaldt vær og eventuell snø på taket og fuktig luft kan det bli lekkasje nedenfra av fuktig luft opp i konstruksjonen. Denne kan kondensere på lektene og der bli hengende som vanndråper og på sikt bli et problem.
For å motvirke dette vil man kunne ha rommet ventilert, men dette kan også medføre at vinden kan ta med seg den fuktige luften inn i rommet og få den til å kondensere enda mer mot kaldere deler...

Uansett så har jeg tenkt at man kunne bore hull mellom reglene og dermed sammkoble de forskjellige seksjonene og la de komme ut bak vindbrettet til høyre i bildet på utifrån.jpg
Innglasset terrasse med tak laget av tre, med synlig takrenne. Veggene har trepanel, og bitumen tettlag vises på taket.

Vinden blåser mellom under takrennen og via kanaler til bak vindskiven hvis det nå er en god løsning se bildet ventilations_ide.jpg
Skisse av ventilasjonssystem for en altan, med piler som viser luftstrøm gjennom lag av isolasjon og konstruksjon.
Alternativt så har jeg bare hullene under takrennen igjen, men da vil ikke luften bevege seg i det hele tatt.
Som det er nå har jeg allerede begynt å bygge innertaket og nådd omtrent 1,8 meter av det, der finnes ingen hull mellom seksjonene.

Utfordringen med at luften alltid tar enkleste vei tenkte jeg å løse ved å øke diameteren på hullene mellom seksjonene med hvor langt inn man kommer der lengst inne skulle være størst hull på 22-25 mm og i midten cirka 10 mm.

P.S Det sitter innebygde spotter i potter på 8 steder i konstruksjonen som genererer litt varme når de er på. Det skulle bare kunne bidra positivt slik jeg ser det.

Hva sier ekspertene på byggahus?

Sist redigert:
Tror sikkert det fungerer selv om det ikke handler om noen enorme luftstrømmer. Det beveger seg jo, og jeg antar at dere ikke skal bosette dere der ute eller bygge et spa med dusj.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.