18.993 lest ·
18 svar
19k lest
18 svar
Luftespalte i lavt skrånende tak uten gjennomstrømning ved møne og uten møneventiler?
Fungerer det å ha en luftspalte i lavt hellende tak (ja, si 5 grader eller noe) uten gjennomstrømning ved møne og uten møneventiler?
Det vil si at luftspalten kun er åpen i takfoten nederst. Luft kan strømme fritt i hver seksjon fra takfot, opp til møne og tilbake ned til samme takfot igjen, men ikke blåse gjennom fra en takfot til en annen p.g.a hindring i møne, og ikke ut via gavlventil heller.
Fungerer dette i tilfelle man bruker celluloseisolering, på et ytpapp- eller platetak?
På enkelte steder har jeg til og med lest at luftspalte kan gjøre det verre i tilfelle man bruker celluloseisolering, og andre steder står det at man skal ha luftspalte uansett celluloseisolering eller ikke.
Det vil si at luftspalten kun er åpen i takfoten nederst. Luft kan strømme fritt i hver seksjon fra takfot, opp til møne og tilbake ned til samme takfot igjen, men ikke blåse gjennom fra en takfot til en annen p.g.a hindring i møne, og ikke ut via gavlventil heller.
Fungerer dette i tilfelle man bruker celluloseisolering, på et ytpapp- eller platetak?
På enkelte steder har jeg til og med lest at luftspalte kan gjøre det verre i tilfelle man bruker celluloseisolering, og andre steder står det at man skal ha luftspalte uansett celluloseisolering eller ikke.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Å ha stengt i mønet men ha forbindelse fra takfot på en side via mønet til andre siden kan kanskje fungere. Men jeg tolker det som at du tenker at luften skal ta høyrefilen opp og snu ved mønet, og så ta venstrefilen tilbake til samme takfot? Det tror jeg ikke har noen videre effekt.
Kan du fortelle mer om hvordan taket ser ut?
Kan du fortelle mer om hvordan taket ser ut?
Men da har du gjennomstrømning fra den ene takfoten til den andre i det minste.S swirve skrev:
Spørsmålet er hvordan det blir i et slikt tilfelle som jeg beskriver i trådstarten, der luftspalten er "blokkert" ved møne. Da blir det ingen luftgjennomstrømning fra takfot til takfot på den andre siden.
Så spørsmålet er om det er nok å bare ha en åpning i takfoten, og så er det en "blindvei" ved møne... så luften kan strømme dit og ikke lenger. Ingen ventiler, ingenting, bare igjenstengt.
Ja, litt så mener jeg, selv om det i praksis ikke handler om høyre- og venstrefilerBernieberg skrev:
Ja, litt så tenkte jeg også. Pulttak må jo uansett være ganske tette på den måten? Eller borer de hull gjennom takstolene? Høres jo ikke helt bra ut det heller...Rickard.ag skrev:
Og ventiler kan man jo ikke ha ved så lave hellinger når man har ytpapp eller båndtekking.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Nei at det ikke fungerer så i praksis er nettopp problemet. Det finnes ikke noe som driver noen luftveksling.Martin_B skrev:
Er det et pulttak på en frittstående bygning eller hva er det du bygger?
Men hva i all verden er det jeg diskuterer egentlig. Jeg har sett flere hus med til og med mineralullisolasjon rett mot rupanelet og det har stått i tiår uten noen som helst problemer. Riktignok saltak med underlagspapp og deretter takstein, men likevel.
Så jeg kan jo tenke meg at man egentlig kan legge celluloseisolasjonen tett på rupanelet så blir det likevel bra til slutt.
Så hvis man bare skaper en luftspalte på cirka 25mm fra takfot til møne, der det deretter er stopp, så burde det egentlig likevel være nok uten å skape noen problemer i det hele tatt.
Så jeg kan jo tenke meg at man egentlig kan legge celluloseisolasjonen tett på rupanelet så blir det likevel bra til slutt.
Så hvis man bare skaper en luftspalte på cirka 25mm fra takfot til møne, der det deretter er stopp, så burde det egentlig likevel være nok uten å skape noen problemer i det hele tatt.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Vi har bygget en veranda med akkurat et slikt tak. Bygde ut en sarg med avstand fra tømmerstammen slik at luftspalten ble forbundet med rommet bak sargen. Luftspalte hele veien fra takfot opp bak denne sarg og munner skjult bak trepanelet ovenfor. Så drar man opp papp og plater på sargen.Martin_B skrev:
Det er en tilbygg som planlegges. Akkurat nå en venn som skal bygge som jeg hjelper litt, men jeg har planer om å gjøre en lignende tilbygg i fremtiden (det eneste som funker i mitt tilfelle), så det kanskje blir aktuelt for meg også.Bernieberg skrev:
Men det fungerer bare med pulttak i så fall. Spørsmålet er hvordan man gjør med andre alternativer. Samtidig er det ikke alltid folk har trefasader. Han som skal bygge på har tegel, likeså jegBernieberg skrev:
Her er litt forskjellige alternativer (som jeg har funnet på nettet, og limer inn som illustrasjon):

Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Om det kan være til hjelp kan du kikke på tråden om vår utbyggnad. Det er som sagt med valmet bandtekket tak som er luftet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/inbyggnad-av-veranda-20-talshus.295043/
Det kan fungere uten skikkelig lufting men selv våget vi ikke. Cellulosa er i alle fall absolutt et godt valg om man skal kjøre uten luftspalte så blir det litt mindre følsomt da eventuell fukt kan bufres. Spørsmålet er bare om isoleringen kan kvitte seg med den i tilstrekkelig takt uten noen bevegelse på luften i spalten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/inbyggnad-av-veranda-20-talshus.295043/
Det kan fungere uten skikkelig lufting men selv våget vi ikke. Cellulosa er i alle fall absolutt et godt valg om man skal kjøre uten luftspalte så blir det litt mindre følsomt da eventuell fukt kan bufres. Spørsmålet er bare om isoleringen kan kvitte seg med den i tilstrekkelig takt uten noen bevegelse på luften i spalten.
Meget interessant lesning!
"resultat fra forskning ved SP viser at i et godt isolert tak uten tilførsel av fukt, dvs i et tak som er både vanntett, damptett og lufttett, er ventilasjonen snarere til ulempe enn fordel"
"Erfaringer fra Tyskland, Danmark og Finland
Ved Fraunhofer Institute für Bauphysik i Holzkirchen har man i flere år på slutten av 80-tallet gjort både laboratorie- og feltundersøkelser på tak med og uten luftspalte. Målingene ble gjort på tak med en helling på 30° i nord- og sørvendt retning. Resultatene fra fuktmålinger under vintrene 1988 og 1989 viser at det er betydelig fuktigere i de ventilerte takene enn i de uventilerte, se figur 6. ......."
Kilde: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf
Et annet svar jeg har funnet:
"Expertsvar

Ove Kummel
Länsombud
Bygg så som du beskriver. Celluloseull uten luftspalte. Helt riktig! Det finnes ingen byggnorm som foreskriver luftspalte. Det som sies er at det skal bygges sikkert. Og din ide er ikke usikker.
Neste spørsmål er interessant. Jeg er en såkalt ekspert. Svarer bl.a. på leserspørsmål i tidsskriftet Gård & Torp. Dessuten har jeg vært celluloseisoleringsentreprenør i 20 år. Helt riktig finnes det motsetninger. Men disse handler mer om feighet, penger, og andre svakheter."
Kilde: https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/frågeforum/cellulosa-utan-luftspalt-och-takfotsventilation
"resultat fra forskning ved SP viser at i et godt isolert tak uten tilførsel av fukt, dvs i et tak som er både vanntett, damptett og lufttett, er ventilasjonen snarere til ulempe enn fordel"
"Erfaringer fra Tyskland, Danmark og Finland
Ved Fraunhofer Institute für Bauphysik i Holzkirchen har man i flere år på slutten av 80-tallet gjort både laboratorie- og feltundersøkelser på tak med og uten luftspalte. Målingene ble gjort på tak med en helling på 30° i nord- og sørvendt retning. Resultatene fra fuktmålinger under vintrene 1988 og 1989 viser at det er betydelig fuktigere i de ventilerte takene enn i de uventilerte, se figur 6. ......."
Kilde: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf
Et annet svar jeg har funnet:
"Expertsvar
Ove Kummel
Länsombud
Bygg så som du beskriver. Celluloseull uten luftspalte. Helt riktig! Det finnes ingen byggnorm som foreskriver luftspalte. Det som sies er at det skal bygges sikkert. Og din ide er ikke usikker.
Neste spørsmål er interessant. Jeg er en såkalt ekspert. Svarer bl.a. på leserspørsmål i tidsskriftet Gård & Torp. Dessuten har jeg vært celluloseisoleringsentreprenør i 20 år. Helt riktig finnes det motsetninger. Men disse handler mer om feighet, penger, og andre svakheter."
Kilde: https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/frågeforum/cellulosa-utan-luftspalt-och-takfotsventilation