35.262 lest ·
16 svar
35k lest
16 svar
Løfte vedovn ved gulvlegging?
Jeg har en peis som står på steinplater i dag. Disse er utskåret i laminaten slik at de ligger i samme høyde. Jeg vil nå legge et nytt gulv på eksisterende gulv, men får da problemet med at jeg må skjære ut det nye gulvet for peisen...
Alternativ 1 er å løfte peisen? Hvor vanskelig kan dette være? Har en 1,5-etasjes villa med skorstein opp til taket.
Alternativ 2 er å figurskjære gulvet etter peisen. Kan man ha laminatgulv i direkte forbindelse? Det er en klebersteinspeis fra Contura.
Flere alternativer?
Alternativ 1 er å løfte peisen? Hvor vanskelig kan dette være? Har en 1,5-etasjes villa med skorstein opp til taket.
Alternativ 2 er å figurskjære gulvet etter peisen. Kan man ha laminatgulv i direkte forbindelse? Det er en klebersteinspeis fra Contura.
Flere alternativer?
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 innlegg
nei du må jo ha gnistbeskyttelsen intakt, det som er steinene i dag altså. Å løfte ovnen er visst ikke alltid så enkelt da skorsteinen ofte står på ovnen.
Vi har glass som gnistbeskyttelse til vår Contura. Under ligger det eikeparkett. Fungerer utmerket. Glassplaten er lett å dra ut også, så det er lett å rengjøre under den om det har kommet inn smuss under. Kanskje ikke veldig tydelig på det vedlagte dårlige mobilbildet.M mgranbom skrev:

Hei igjen! Gutten har vært syk, så har måttet legge dette på hylla en stund.
Så kjedelig ser det ut i dag. Jeg er redd for at jeg får en stygg kant mot peisen hvis jeg legger gulvet over steinen. Det bygges jo en del med skum og gulv. Alternativ to er å fjerne de ytterste steinene og "sende under" gulvet?
Så kjedelig ser det ut i dag. Jeg er redd for at jeg får en stygg kant mot peisen hvis jeg legger gulvet over steinen. Det bygges jo en del med skum og gulv. Alternativ to er å fjerne de ytterste steinene og "sende under" gulvet?
Hei, står overfor å løfte vår peis for å dra ut gnistbeskyttelsen i glass. Ca hvor mange mm kan man løfte uten at rørplaten skades?
Beklager at jeg plager med spørsmål, men jeg føler meg rådvill. Når vi så har løftet opp ovnen, fjernet platen (OM VI LYKKES!!) hvordan blir det da når vi setter den på gulvet? Da mangler vi jo den høyden som platen utgjorde. Må vi kanskje ha platen?!

