Jeg har en peis som står på steinplater i dag. Disse er utskåret i laminaten slik at de ligger i samme høyde. Jeg vil nå legge et nytt gulv på eksisterende gulv, men får da problemet med at jeg må skjære ut det nye gulvet for peisen...

Alternativ 1 er å løfte peisen? Hvor vanskelig kan dette være? Har en 1,5-etasjes villa med skorstein opp til taket.

Alternativ 2 er å figurskjære gulvet etter peisen. Kan man ha laminatgulv i direkte forbindelse? Det er en klebersteinspeis fra Contura.

Flere alternativer?
 
nei du må jo ha gnistbeskyttelsen intakt, det som er steinene i dag altså. Å løfte ovnen er visst ikke alltid så enkelt da skorsteinen ofte står på ovnen.
 
Til (visse?) Contura finnes det en gnistbeskyttelse i glass som bare legges på gulvet foran ovnen. Da burde du kunne legge gulv helt frem til ovnen og deretter bare legge gnistbeskyttelsen oppå.

/M
 
  • Liker
urban67d og 1 annen
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Til (visse?) Contura finnes det en gnistbeskyttelse i glass som bare legges på gulvet foran ovnen. Da burde du kunne legge gulv helt frem til ovnen og deretter bare legge gnistbeskyttelsen oppå.

/M
Vi har glass som gnistbeskyttelse til vår Contura. Under ligger det eikeparkett. Fungerer utmerket. Glassplaten er lett å dra ut også, så det er lett å rengjøre under den om det har kommet inn smuss under. Kanskje ikke veldig tydelig på det vedlagte dårlige mobilbildet.
Contura vedovn med glassplate foran som gnistskjerm, plassert på et eikeparkettgulv. En TV skjerm viser et bilde i bakgrunnen.
 
Men da hviler ovnen på glassplaten? Jeg må jo løfte den for å få platen under isf?
 
Nei, Glasskivan er skåret etter kaminens fot.
 
Nei! Glassplaten ligger løst foran, den er tilpasset for respektive modell.
 
Det mest fornuftige er å ta bort det gamle og legge det nye rundt steinplatene. Synes jeg iallfall.
 
Hei igjen! Gutten har vært syk, så har måttet legge dette på hylla en stund.

Så kjedelig ser det ut i dag. Jeg er redd for at jeg får en stygg kant mot peisen hvis jeg legger gulvet over steinen. Det bygges jo en del med skum og gulv. Alternativ to er å fjerne de ytterste steinene og "sende under" gulvet?
 
  • Peis sett ovenfra med brosteinsgulv foran, ved siden av treverk og laminatgulv. Rust på bunnen av peisen.
Har satt 2 kroker i taket i en takstol og løfter ovnen med 2 spennbånd, så jeg kan dra ut glassplaten.
Setter også treklosser nederst mellom ovn og vegg så den ikke tipper

Peis festet med stropper til taket, der spennebånd løfter peisen for å fjerne glassplater. Treklosser plassert for stabilitet.
 
Hei, jeg kan trenge å begi meg ut på noe lignende. Så jeg er nysgjerrig på hvordan det gikk med deg?
 
Wigert Wigert skrev:
Hei, jeg kan trenge å gjøre noe lignende. Så jeg er nysgjerrig på hvordan det gikk for deg?
Har gjort så flere ganger på forskjellige ovner med isolerte stålrør, men løft ikke mer enn nødvendig.
 
  • Liker
Per Olsson Nyanget og 1 annen
  • Laddar…
Hei, står overfor å løfte vår peis for å dra ut gnistbeskyttelsen i glass. Ca hvor mange mm kan man løfte uten at rørplaten skades?
 
Det holder med 1-2 mm for å kunne trekke ut glassplaten, men løft litt om gangen og kjenn etter om platen løsner.
 
  • Liker
Britt-Marie Sundman
  • Laddar…
Beklager at jeg plager med spørsmål, men jeg føler meg rådvill. Når vi så har løftet opp ovnen, fjernet platen (OM VI LYKKES!!) hvordan blir det da når vi setter den på gulvet? Da mangler vi jo den høyden som platen utgjorde. Må vi kanskje ha platen?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.