Hei!

Fikk i dag hjem et treglasvindu (høyde 120 cm, bredde 323 cm) og det skal monteres innendørs på en høyde av ca 4 meter. Først var vi tre sterke personer som prøvde å løfte det inn fra tomten inn i huset. Vi orket 5 meter men ga opp og deretter var vi fem som bar og da fikk vi det inn i huset. Noen gjettet på 300 kg og det kan sikkert være så.

Hadde først tenkt å løfte det opp med tau fra et eksisterende stillas som står innendørs, men innser at man må gjøre løftet på en smartere måte.

Å leie en material-heis, typen http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32043&epslanguage=SV, føles ikke så bra, da den veier 200 kg og jeg har 43 trinn inn til huset.

Så at Jula har en håndvinsj, http://www.jula.se/handvinsch-334064, som i første omgang skal brukes for montering på f.eks. pick-up eller tilhenger. Tror Biltema skriver at man ikke bør bruke disse for løft, men kun for trekk. Men BURDE man ikke kunne bruke to slike her? En i hver ende av vinduet, festet på en planke, som i sin tur er festet på stillaset eller veggen.

En annen idé er å løfte med en talje, typen http://www.jula.se/talja-334055, men hva blir utvekslingen her? Jeg drar med tilsvarende 1 kg kraft, hvor mye får jeg da ut? Litt bekymret for denne metoden da jeg helst vil ha baksperre, som håndvinsjen har.

Tar takknemlig imot idéer som kan løse mine problemer...

Mvh
/Björn

Vinduet veier bare ca 155kg... så spesielt sterke var dere ikke! 😄
Noen ganger når jeg monterer vinduer som av en eller annen grunn ikke kan monteres innenfra, bruker jeg en stige med en påmontert vinsj. Vinsjen har jeg festet ca 80cm opp på stigen, vaieren går deretter til en talje som jeg har festet i et jern som sitter fast i to trinn (for å ikke belaste et enkelt trinn) vaieren går deretter til et åk med to sugekopp. Sugekoppene fester jeg i ruten og deretter vinsjer jeg vinduet opp i vindushullet. Man kan trenge hjelp av noen som tar imot vinduet og styrer det inn i hullet og en som styrer vinduet med et festet tau slik at det ikke gnisser mot husveggen om det skulle ville vri seg litt.
Søk på youtube litt så får du se prinsippet. Søk på "Ladderlifter"

Hei og velkommen til forumet!

Jeg har løftet opp byggelementer med en lignende vinsj. Da var det ting som veide knappe hundre kilo, men det føltes ikke helt stabilt. Et problem er å feste vinsjen på en fornuftig måte. Man kan ikke bolte den i veggen, for da går det ikke å dra rundt sveiven, så man må bygge en eller annen stilling for å feste den i.

(@verktygsgurun: hvordan vet du hva TS-vinduet veide?)

Takk for deres spennende svar! Fantastiske mottakelser man får her som nykommer!

Jeg så på "ladderlifter" på Youtube, men lurer på om det kan fungere med en trailervinsj fra Jula (http://www.jula.se/handvinsch-334064) med 10 meter wire. Man skruer fast to 50 cm lange lekter (typ 45x195), en på hver side av stigen på en meters høyde. Mellomlegg mellom lektene som støtter mot to trinn i stigen. Man bolter fast håndvinsjen ytterst på kanten, slik at veivet går rundt. Wiren får gå hele veien opp til stigens topp, som er over vinduets høyeste punkt, gjennom en talje, og deretter ned til vinduets overkant. Der fester man kroken i et spennbånd som er rundt vinduet. Man fester stigenes nedre ende, så alt står stødig. Vi har nå to stiger og to vinsjer, en i hver ende, og kan begynne å sveive!

Når vinduet har kommet til riktig høyde må man få inn den nedre delen av vinduet, holde fast den øvre delen av vinduet (jeg har en eksisterende 7 meter høy bygningsstillas, som får stå mellom stige), slippe spenningen i wirene og dytte inn den øvre delen av vinduet. Så tar man bare bort spennbåndet!!

Fungerer dette med Julas vinsj? Kommer det til å gå like lett i virkeligheten som i min teoretiske beskrivelse?

Hva tror dere?

Mvh
/Björn

andersmc skrev:
Hei og velkommen til forumet!

Jeg har løftet opp byggelementer med en lignende vinsj. Da var det ting som veide knappe hundre kilo, men det føltes ikke helt stabilt. Et problem er å feste vinsjen på en fornuftig måte. Man kan ikke bolte den i veggen, for da går det ikke å dra rundt sveiven, så man må bygge en eller annen stelling å ha den festet i.

(@verktygsgurun: hvordan vet du hva TS sitt vindu veide?)
Treglassvindu med 4mm glass veier ca 40kg/kvm.

mdfbjorn skrev:
Takk for deres spennende svar! Fantastisk mottakelse man får her som nykomling!

Jeg så på "ladderlifter" på Youtube, men lurer på om det kan fungere med en tilhengervinsj fra Jula ([lenke]) med 10 meter wire. Man skrur fast to 50 cm lange lekter (typ 45x195), en på hver side av stigen på en meters høyde. Mellomlegg mellom lekterne som støtter mot to trinn i stigen. Man bolter fast håndvinsjen lengst ut på kanten, slik at sveiven går rundt. Wiren må gå hele veien opp til stigens topp, som er over vindusåpningens høyeste punkt, gjennom en talje, og deretter ned til vinduets overkant. Der fester man kroken i et spennbånd som er rundt vinduet. Man fester stigenes nedre ende, så alt står stødig. Vi har nå to stiger og to vinsjer, en i hver ende, og kan begynne å sveive!

Når vinduet er kommet til riktig høyde, må man skyve inn nederdelen av vinduet, holde fast øvre delen av vinduet (jeg har en eksisterende 7 meter høy stillas, som får stå mellom stigerne), slippe spenningen i wirene og trykke inn overdelen av vinduet. Så tar man bare bort spennbåndet!!

Funker dette med Julas vinsj? Vil det gå like lett i virkeligheten som i min teoretiske beskrivelse?

Hva tror dere?

Mvh
/Björn
Akkurat slik må man gjøre.. løft opp, skyv inn bunnen av vinduet og senk sakte, bøy deretter inn resten av vinduet og løsne spennbåndene.

Og det her med at de på Biltema advarer om at båthenger-vinsjen bare skal brukes "kun for trekk" og "ikke for løft" - hvordan skal man tolke det? Fungerer vinsjen for løft, slik som jeg beskriver det?

/Björn

Det fungerer, men er vel en disclaimer for at folk ikke skal bruke dem til dumme ting.

Jeg skulle tro at om man skal selge vinchen som løftehjelpemiddel så bør den gjennomgå visse tester, noe som biltema ikke har gjort med denne, derfor fraskriver de seg på denne måten.
Det kommer sikkert til å fungere, men sørg for at konsekvensene ikke blir katastrofale om en vinch skulle ryke.

Ang utvekslingen på taljen du linket til så er det vanskelig å se hvor mange "ruller" den har.

Enkelt sagt så kan du ta antallet ganger som tauet vender så har du utvekslingsforholdet.
Enkelt tau: 1X
Tauet vender via hjul ved det du skal løfte: 2X
Tauet vender ytterligere en gang oppe og sitter ved det du skal løfte: 3X
Osv...

Sist redigert:
mdfbjorn skrev:
Og dette med at de på Biltema advarer om at båthenger-vinsjen bare skal brukes "kun for trekk" og "ikke for løft" - hvordan skal man tolke det? Fungerer vinsjen for løft, slik jeg beskriver det?

/Björn
Hvis wiren går via en talje så blir det ingen løft. Man må styre wiren litt så den ruller seg opp pent når man sveiver inn, ellers er det lett å hende at wiren samler seg og legger seg oppå i stedet for ved siden av. Kan bli ubehagelige rykk når wiren hopper.

Formentlig stilles det litt større krav til sikkerhet om man skal løfte enn om man skal dra opp en båt på en trailer.

Sannsynligheten for at båten klarer en sjøsetting er nok større enn at vinduet overlever om vinsjen havarerer.

Går det ikke an å bygge en stillas i to plan? Et på to meter og et på fire meter? Da går det egentlig an å "rulle" opp vinduet......

Uansett hvordan du gjør det vil vi se bilder og film av resultatet. Enten som avskrekkende eksempel i byggeblundertåden, eller her som undervisningsmateriale...

• Liker
Håkan Aronsson
  • Laddar…
Takk alle sammen! Nå har jeg vært på Jula og skaffet to håndvinsjer, to kasteblokker, to øyebolter mm

Skal nå ut og montere opp det hele og prøveløfte noen 45x195-regel på prøve og se at jeg når opp ordentlig mm

Skal bli spennende, men noen live-sending tenker jeg IKKE å tilby MathiasS!! ;) Men går det bra, så blir det kanskje et bilde. Om det går dårlig... nei, det får bare ikke gå dårlig!!

Mvh
/Björn

Jomenduvet det er høye krav på tilbakeføringen her på forumet. Og det finnes som sagt tråder for slikt som ikke gikk så bra, og andre tråder for det som gikk litt bedre.... Lykke til..!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.