Hei.
Mitt første innlegg på forumet:)
Tidligere huseier rev deler av veggen mot kjøkkenet for å få en åpnere planløsning. Dette ble tydeligvis gjort bare et par år før vi kjøpte huset. Det satt tidligere en 8x21 eller 9x21 karm der. Det har nå i etterkant vist seg at den veggen var delvis bærende. Det har også gått mer enn 10 år siden vi kjøpte huset så vi kan ikke lenger hevde skjult feil.
Med tiden har vi merket at gulvet i soverommet ovenfor har begynt å synke mer og mer men nå virker det å ha stanset. Jeg har målt at senkningen er omtrent 2 centimeter og det synes ganske tydelig når man står i stuen og ser ut mot kjøkkenet. (som bildet viser). Dog synes det ikke like tydelig på bildet som i virkeligheten. Finnes det noen risiko for at gulvet kollapser helt og holdent? Uansett, nå har vi innsett at vi må utbedre dette.
Jeg har brukt dager på nettet for å søke informasjon om hvordan jeg kan utbedre dette i etterkant men jeg har ikke funnet noe vettig.
Jeg tenker meg en løsning som går ut på å presse opp veggen ved hjelp av 2 jekker og legge en stålbjelke for avveksling. Det går ikke å støtte opp på grunn av vevspente tak så jeg lurer på om det er mulig å legge stålbjelken direkte på jekkene og deretter presse opp alt til ønsket nivå og deretter måle opp eksakt lengde på nye stolper som da monteres i hver sin ende på bjelken? Så fjernes jekkene.
Det høres i mine ører ut som en vanskelig oppgave men er det gjennomførbart? Det må kanskje gjøres på en helt annen måte?
Jeg har lest i diverse dimensjoneringstabeller men jeg skjønner ingenting av det så jeg trenger også hjelp med å regne ut hvilken størrelse på bjelken det må være om den løsningen skal velges. Åpningen er nå 2160 mm bred og høyden er 2220. Tar jeg bort omrammingen så blir målene ca. 50 mm større.
Tykkelsen på den veggen er bare 80 mm noe som får meg til å tenke på en IPE bjelke som eneste mulige valg.
Holder det med 90x90 limtresøyler for dette? Da skulle jeg slippe å bygge ut tykkelsen på veggen så mye.
I så fall blir den nye åpningsbredden omtrent 2030 mm.
Huset er helt bygget i tre og er fra 50-tallet. Det finnes en overetasje med soverom og ovenfor den finnes loftet. Hele gulvarealet på overetasjen er 47 kvm. På taket ligger det taksteiner. Jeg gjetter at hellingen på saltaket er omtrent 35 grader. Huset ligger i Stockholms kommune.
Jeg tar imot med takknemlighet den kunnskapen som jeg vet finnes på forumet for å løse dette problemet.

En åpning i en vegg mot et kjøkken, med gul veggmaling og hvit listverk. En hylle med dekorasjoner og et vindu vises i bakgrunnen.

Hei, og velkommen..
Det første spørsmålet ved slike spørsmål.. Finnes det noen tegninger av huset?
Et spørsmål er jo om bæringen finnes på gulvet for å klare belastningen av de nye søylene og lasten..
Hva finnes under?

Det ser ut til at hvelvet er rett. Hvordan kan det være at bare taket har sunket men ikke hvelvet?

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
GoForit. Takk for ditt svar. Jeg fant originaltegningene på huset. Ganske blekte og litt uklare etter 70 år, men jeg håper de vises godt nok.
Det sto jo en vegg der før, så jeg gjetter at bæringen burde være tilstrekkelig. Med 2 nye stolper og en bjelke, blir det vel naturligvis mer punktbelastning enn tidligere da hele veggen unntatt døren hvilte på bjelkelaget.
Bilde 1 viser grunnplanet. Jeg har markert den revne veggen med grønt.
Bilde 2 viser kjelleren. Der ser man den murte veggen rett under den revne.
Bilde 3 viser seksjon. Jeg har markert den revne veggen med grønt. Der ser jeg også at jeg hadde grovt feil angående takvinkelen. Den er oppgitt til 22 grader.
Er disse tegningene tilstrekkelige, eller vil du se noe annet også?
Arkitekttegning av bottenplanet, viser en markert revet vegg i grønt. Synlige rommerker for kjøkken og stue. Litt blek tegning.
Original tegning av ett hus sitt første etasjeplan, viser romlayout med trapper, inngang, garage og en grønn markering for en tidligere fjernet vegg.
Arkitekttegning av husseksjon med markert fjernet vegg i grønt. Takvinkel vises som 22 grader.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det ser ut til at hvelvet er rett. Hvordan kan det være at bare taket har sunket men ikke hvelvet?
Thomas. Foderlisten ovenfor omrammingen sitter nesten helt rett. Den buler nedover bare noen mm. Det virker som om veggen har beveget seg bak den listen. Omrammingsvirket kan jeg se har blitt mer presset nedover. Vi har rukket å male om lister og omramming et par ganger gjennom årene så den sprekkdannelse som har blitt der imellom synes ikke.

Du har en last over åpningen på størrelsesorden 10 kN/m, om jeg har lest riktig på tegningen. På grunn av åpningens begrensede bredde kunne du klart det med en limtredrager på 90x225 mm, om du kan få den på plass. I denne situasjonen synes jeg at limtre av flere grunner er bedre enn stål. Du har plass i høyden (det nåværende materialet over åpningen gjør ingen nytte), du unngår alle andre problemer med stål i en bolig, og det blir billigere.

• Liker
Thomas_Blekinge og 2 andre
  • Laddar…
Takk justus.
Nå begynner vi å komme noen vei. Dessverre har jeg for øyeblikket ingen byggehøyde oppover fordi det finnes elektriske ledninger ovenfor omfanget på innsiden i kjøkkenet. På en eller annen måte går det sikkert an å legge dem om dersom det blir aktuelt.
Jeg er enig med deg i at limtre er å foretrekke, men byggehøyden tillater ikke det akkurat nå, men det beste er kanskje å rive helt opp til taket med omlegging av elektrisitet.
Det kan jo også være at den delen av veggen som står igjen ikke holder for å presse opp bjelkelaget 20 mm uten at rives for å få på plass en skikkelig bjelke.
Snille forum, jeg trenger flere konkrete svar.

T Tummen.M.I.H. skrev:
men det beste kanskje er å rive hele veien opp til taket med omlegging av el.
Ja.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Gjelder byggehøyden - er det en krise om åpningen blir typ 100 mm smalere ovenfor?

Det er jo ikke med 100,0% sikkerhet at du alltid kan forutse at en løsning typ dette vil fungere å gjennomføre, uten må være beredt på andre veier for å nå frem til løsningen.

T Tummen.M.I.H. skrev:
Thomas. Foderlisten ovenfor omfanget sitter nesten helt rett. Den bukter nedover bare noen mm. Det ser ut som at veggen har beveget seg bak den listen. Omfangstreverket kan jeg se har blitt mer presset nedover. Vi har rukket å male om foder og omfang et par ganger gjennom årene, så den sprekkdannelsen som har blitt der imellom synes ikke.
Eller har taket sunket før noen spikret på listen?

Jeg hadde et lignende problem da jeg rev veggen mellom kjøkken og spiseplass. Jeg vet fortsatt ikke om veggen var bærende eller ikke, i alle fall beveget den seg nedover mens vi holdt på og saget. Vi kilte den raskt opp med en innerdør som var for hånden. Leide en stender som ble satt på den ene siden av åpningen. Skar ut litt der oppe på hver gjenværende veggdel og felte inn en 6 eller 7 tommers bjelke (ikke limtre). Spennvidden er kanskje 3-3,5 m, holder fortsatt i dag.

Hvor tykk er veggen? Går det å få plass med strøm og 90mm bjelke?

Når du uansett holder på er det vel best å gjøre det riktig. Åpne over døren og legg inn en bjelke. Legg om strømmen om du trenger. Du trenger jo også opplag for bjelken, så du må nok åpne litt av veggen på sidene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.