Hei!
Jeg skal bygge en innervegg (trestendere og gips) med en dør (mellom to rom). Men jeg skal ikke feste den i gulvet da det trenger å kunne bevege seg. Jeg antar at det er bra å sette en form for materiale under svillen for å lydisolere litt. Men hvilket? Noen foreslo vanlig tetningslist som man har til vinduer. Men jeg vet ikke, så jeg spør dere!
Jeg skal bygge en innervegg (trestendere og gips) med en dør (mellom to rom). Men jeg skal ikke feste den i gulvet da det trenger å kunne bevege seg. Jeg antar at det er bra å sette en form for materiale under svillen for å lydisolere litt. Men hvilket? Noen foreslo vanlig tetningslist som man har til vinduer. Men jeg vet ikke, så jeg spør dere!
Høres ytterst sketchy ut å ikke feste veggen i gulvet. Sørg i så fall for at døren aldri slås hardt igjen eller at noen takles inn i veggen.david__ skrev:
Hei!
Jeg skal bygge en innervegg (tresprosser og gips) med en dør (mellom to rom). Dog skal jeg ikke feste den i gulvet da det trenger å kunne bevege seg. Jeg antar at det er bra å sette en form for materiale under svillen for å lyddempe litt. Men hvilket? Noen foreslo vanlig tetningslist som man har til vinduer. Men jeg vet ikke, så jeg spør dere!
For å svare på ditt spørsmål så er vel svilltetning ytterst egnet å ha under mellom svill og gulv. F.eks.
https://www.byggmax.se/syllisolerin...OLOsn9iu_aLtjFDQmakIp4mujySsvhohoCJXEQAvD_BwE
Takk for raske svar! Flaten er 1260mm bred og døren er 860mm bred, så det blir jo ikke så mye vegg. Jeg bare antok at jeg ikke skal feste i gulvet siden det rører på seg noe sommer/vinter.V vectrex skrev:
Lurvete... jeg vet at andre har bygd vegger uten å feste dem i gulvet, bare latt de vertikale stenderne spenne opp så et visst trykk oppstår. Av dine mål å dømme er det en liten vegg/stump som skal bygges, så visst det kan funke eller ei vanskelig å si.
skal det gjøres korrekt skal vel gulvet sages opp og veggen plasseres/festes på gulvbjelkene men jeg antar at du ikke vil dette?
alternativet er å ignorere å feste den i gulvet som du var inne på. Skulle det bli problemer kan du vel fjerne nederste gulvlist og skråskru veggen i ettertid?
skal det gjøres korrekt skal vel gulvet sages opp og veggen plasseres/festes på gulvbjelkene men jeg antar at du ikke vil dette?
alternativet er å ignorere å feste den i gulvet som du var inne på. Skulle det bli problemer kan du vel fjerne nederste gulvlist og skråskru veggen i ettertid?
Ahh men dere skal gjøre om det om et par år hadde jeg spent opp veggen og festet den i taket og veggene, ikke i gulvet. Blir dette et problem så skråskru som jeg skrev tidligere.
Uansett så er det ingen katastrofe om ting ikke blir bra siden dere uansett skal gjøre om kjeller om et par år.
Uansett så er det ingen katastrofe om ting ikke blir bra siden dere uansett skal gjøre om kjeller om et par år.
Så ville jeg løst det. Har vanskelig for å se at det skulle bli et problem med det.david__ skrev:
En annen tanke: siden du bygger veggen i kjelleren antar jeg (kanskje feilaktig) at det kan være litt fuktig spesielt på gulvet?
Om det er tilfelle bør du bruke en stålregel på gulvet for å unngå fukt i gulvregelen (om denne hadde vært av tre). Klart, du kan bruke tre på gulvet med risiko for fukt og mugg, og det er kanskje greit siden dere uansett skal bygge om kjelleren om et par år....
bare en tanke
Om det er tilfelle bør du bruke en stålregel på gulvet for å unngå fukt i gulvregelen (om denne hadde vært av tre). Klart, du kan bruke tre på gulvet med risiko for fukt og mugg, og det er kanskje greit siden dere uansett skal bygge om kjelleren om et par år....
bare en tanke
@claym yep funderte litt på stålregler først, men som du sier; bare et par år og resten rundt er tre (noe som jo er feil).
Et spørsmål til: de eneste to tilluftsventilene i kjelleren ligger i det rommet jeg nå bygger vegg mot. Skal jeg sette en ventil i denne nye veggen da? Jeg har sånne friskluftsventiler som man bruker for yttervegger igjen fra forrige renovering.
Et spørsmål til: de eneste to tilluftsventilene i kjelleren ligger i det rommet jeg nå bygger vegg mot. Skal jeg sette en ventil i denne nye veggen da? Jeg har sånne friskluftsventiler som man bruker for yttervegger igjen fra forrige renovering.
Ting som man skal "gjøre om et par år" har en tendens til å ikke bli gjort om et par årdavid__ skrev:
Jeg hadde lagt en stålstender mot gulvet for sikkerhets skyld. Ser ikke hva problemet med å blande stål med tre skulle være. Jeg har selv gjort det i min kjeller.
Men det høres nesten ut som om du allerede har tre som gulv når du snakker om at det "beveger seg"? I så fall spiller det jo selvsagt ingen rolle om du legger trestender oppå det.