Når jeg tok bort ungenes klatrevegg (som satt på 25mm distanser) så jeg at det er litt fuktig nederst på veggen, ca 20cm opp. Det er absolutt ikke vått, men ikke knusktørt. Denne kortsiden av huset er den eneste delen som ikke er drenert (på grunn av steinlegging og bergvarme).

Det er ikke aktuelt å rive opp og drenere disse tre meterne nå, men jeg vil få det "good enough".

Nå vil jeg i hvert fall renovere her og lurer på hvordan jeg gjør det best.

1. Slenge på stålstendere og våtromsgips for å få luft bak, og deretter sette akustikkpanel eller male på gipsen
  2. Sparkle og male med vanlig veggmaling. Om fuktigheten blir verre er det lettere å se da enn om man bygger det inn.
  3. Noe helt annet?
En McGyver-løsning hadde vært å ta vare på tilluften som kommer ut til venstre på bildet og lede det ned via en form for perforert slange som festes på den fuktige overflaten for å tørke den ut. Men hvordan skal det kunne inspiseres om man bygger det inn?

Takknemlig for alle konstruktive forslag :)

• Rød tapetert vegg med fukt- og slitasjeskader nederst; tak i trepanel og sort plast lagt på gulvet.
Du må også sørge for å fjerne alt organisk materiale på de veggene som har tilsikrende fukt, ellers risikerer du mikrobiell vekst. Har du fuktindisert og vet hvilke vegger som er fuktige?

Centano Centano skrev:
Du må også sørge for å få bort alt organisk materiale på de vegger som har tilskytende fukt ellers risikerer du mikrobiell påvekst. Har du fuktindisert og vet hvilke vegger som er fuktige?
Ja, det er bare veggen på bildet som er påvirket.

På bildet ser det der mørke området nederst på tapeten verre ut enn det er.

enklest er å dra av tapetet på denne fuktrammete veggen og la det tørke. Når det har tørket kan du male med en maling som slipper gjennom fukten, og det bør være tilstrekkelig som tiltak. Den lille mengden fukt som vandrer gjennom bør ikke etterlate noen store spor. Det kan bli knapt merkbart bare den får komme ut.

Drenering ville knapt hjelpe siden man ikke kan drenere bort markfukten som alltid finnes i bakken. Jeg vurderer at det er markfukten som vandrer gjennom sålen og blir synlig lengst nede. Så lenge vandringen ikke stoppes av tett maling, sparkel eller annen tett belegg, da pleier det knapt synes. Møbler ikke tett langs den veggen. Møbler på ben letter luftcirkulasjon/tørking og kan være ok. Hadde samme fenomen i min gamle kjeller og hadde mye mer alvorlige skader med maling og pussavfall. Etter oppussing med kalkpuss og maling med silikatmaling har jeg ikke sett spor av fuktvandring til tross for at den fortsatte i den moderate takten som det pleide.

Sist redigert:
  • Liker
samuel99
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.