Hei.
Jeg vet at man ikke skal komprimere isolering, men om man skal isolere mellom to plater som sitter på 45x45 lekter, og det ikke finnes plass for tykkere, kan man da sette 70mm isolering? Den blir jo noe sammenpresset men isolerer den dårligere enn 45mm?
Grunnen til spørsmålet er at jeg har 70 mm liggende til akkurat nå ingen annen nytte.
Jeg vet at man ikke skal komprimere isolering, men om man skal isolere mellom to plater som sitter på 45x45 lekter, og det ikke finnes plass for tykkere, kan man da sette 70mm isolering? Den blir jo noe sammenpresset men isolerer den dårligere enn 45mm?
Grunnen til spørsmålet er at jeg har 70 mm liggende til akkurat nå ingen annen nytte.
Det er jo den stillestående luften i isolasjonen som isolerer. Jo mer luft, desto bedre. Det er derfor det er så bra med å sprøyte løsull da den blir fluffy og fin, og derfor det er dårligere når man komprimerer isolasjonen. Men har du 70 isolasjon liggende så hadde jeg tatt den uansett. 🙂
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Høres ut som et fornuftig råd!Plutus skrev:
Isolasjonen er jo ganske "spenstig", så hvis man prøver å få på en 70 mm plate til å få plass i et 45 mm rom, så vil nok de omkringliggende platene bule ut, og hele veggen vil se bulkete ut.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Jeg reglade ut med 28 mm spikerslag for rørlegging før jeg satte plater på en plankevegg. For lydens skyld ville jeg da benytte anledningen til å isolere. En 45 mm steinullsplate gjorde at OSB buet ut med cc 600 mm mellom reglene, så platene er nok litt spenstige. Endte opp med at jeg rev platene slik at de ble halvparten så tykke. Det fungerte over forventningene.
Klikk her for å svare
