Hei.
Jeg vet at man ikke skal komprimere isolering, men om man skal isolere mellom to plater som sitter på 45x45 lekter, og det ikke finnes plass for tykkere, kan man da sette 70mm isolering? Den blir jo noe sammenpresset men isolerer den dårligere enn 45mm?
Grunnen til spørsmålet er at jeg har 70 mm liggende til akkurat nå ingen annen nytte.
 
Det er jo den stillestående luften i isolasjonen som isolerer. Jo mer luft, desto bedre. Det er derfor det er så bra med å sprøyte løsull da den blir fluffy og fin, og derfor det er dårligere når man komprimerer isolasjonen. Men har du 70 isolasjon liggende så hadde jeg tatt den uansett. 🙂
 
Man isolerer jo for å spare penger og det taler for å bruke det man, kan man ikke rive av en cm av ullen?
 
Plutus skrev:
Man isolerer jo for å spare penger og det taler for å bruke det man har, kan man ikke rive av en cm av ullen?
Høres ut som et fornuftig råd!

Isolasjonen er jo ganske "spenstig", så hvis man prøver å få på en 70 mm plate til å få plass i et 45 mm rom, så vil nok de omkringliggende platene bule ut, og hele veggen vil se bulkete ut.
 
Har man skiver laget av A4-papir blir det nok bulkete, ellers er det ingen problemer.
 
Takk for svarene. Var ute etter om det skulle bli dårligere isoleringsevne, men ja tester :)
 
  • Liker
hagv
  • Laddar…
Jeg reglade ut med 28 mm spikerslag for rørlegging før jeg satte plater på en plankevegg. For lydens skyld ville jeg da benytte anledningen til å isolere. En 45 mm steinullsplate gjorde at OSB buet ut med cc 600 mm mellom reglene, så platene er nok litt spenstige. Endte opp med at jeg rev platene slik at de ble halvparten så tykke. Det fungerte over forventningene.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.