P
holder på med garasjebyggingen og vil sjekke lastene rundt portene så de ikke er høyere enn maks anbefalte uten forsterkning under mer enn de vanlige 40x40 platene.
hvordan regner jeg ut en slik last ?

Jeg hadde regnet ut hvor mye en søyle bærer, for å sammenligne det med produsentens styrkedata.

F.eks. Hvis en søyle bærer 5 kN og regelens tverrsnitt er 45x195 -> 5000/(0,045*0,195) = 5000/0,008775 = 0,57 MPa
Hvis denne verdien er mindre enn materialets trykkstyrke/1,5, skal det være greit.

P
fått dimensjonert pelarlast 21,2KN på moelvens hjemmeside, men er det den virkelige lasten?
albabjelken tåler jo 30KN/meter eller punktlaster på 15KN med en plate eller 20KN med 2 stk

har 8 meter spennvidde for takstolene 2,5 m åpning på langsiden der takstolene ligger og tungt tak dvs råspont/tegl/isolasjon regner man vel 0,9KN m2? i snøsone 2,5
i dimensjoneringstabellen for søyler fungerer alle fra 90x90 til 160x160 på den takhøyden jeg har men limtre over porten slutter jo ikke ved porten men ligger som innfelt bærelinje så det burde vel regnes som last per meter istedenfor?
hvor mye i last tåler en 45x145 om man erstatter søylen med et par sammenslåtte slike? c24 er kvaliteten

Sist redigert av en moderator:
P
ingen som forstår sånt her ?

Det som avgjør når en normal søyle går i stykker er knekkingen. Eulers knekkingsligning gir maks last.

Få søyler som rett og slett trykkes i stykker. Det kunne kanskje være en 40x40cm betongsøyle

P
Det jeg er mest interessert i er om det regnes som last eller punktlast moelven anbefalte 66x315bjelke og valgfri søyle mellom 90x90 og 160x160da alle imellom oppfylte kravene. Er grunnens belastning som er mitt dilemma da moelvens side kom frem til lasten 21,2kn. Grunnen tåler 30/meter eller 15/20kn punktlast med en eller to plater

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.