Hva gjør en limtrebjelke i mønet for nytte? Bærer ikke takstolene av seg selv? Jeg tenker på en A-takstol. Finnes sikkert et opplagt svar om noen skulle være vennlig å forklare..

Hei!
Jo, takstolene bærer seg selv.. Men det avhenger jo av hvordan de er dimensjonert.
Og om man vil veksle av slik at ikke all last havner på sideveggene.
Det kan finnes mange årsaker til at man legger en møne bjelke. Man må se tegningene for å forstå.

limtredrager har man istedenfor takstoler

Jeg kommer til å ha en bjelke i mitt bygg.. Men det er ikke i stedet for takstoler og ikke for å stive opp taket, men gulvet mellom 1. etasje og overetasjen kommer til å henge i bjelken for å unngå en søyle i stuen. Spennet blir nemlig 7x8m og jeg vil ikke ha tykkere gulv enn 220. Det kan altså finnes andre grunner til å ha en bjelke enn nettopp å stive opp taket i stedet for takstoler.

Overetasjen kommer til å deles med en vegg og inne i veggen kommer bjelkene sitte som gulvet kommer til å henge i. Så i stedet for å ha en bjelke nedover, kommer jeg til å ha den oppover.. der jeg slipper å se den. Og bjelken kommer nettopp til å ligge mellom mønet og hanebjelken.

Men spørsmålet kan jo være hvilken dimensjon har din mønebjelke..

Sist redigert:
Limtredrager i mønet bruker man hvis man ikke vil ha noen takbjelker mellom langsideveggene, altså helt åpent til mønet. Uten mønedrageren ville taket raste sammen til tross for at hvert enkelt tak holder opp motstående tak, men sideveggene ville bli presset utover av vekten. Med takdrageren havner i stedet all vekt på gavlene som bør forsterkes betydelig, spesielt hvis man skal ha mye vinduer i gavlene. En A-bjelke har derimot disse bjelkene og da trengs ingen mønedrager.

Nja..... Naturligvis går det an å kombinere de forskjellige metodene.. det er ikke svart og hvitt enten bjelke eller takstol.. Sjekk her http://www.takstolsfabriken.se/ velg takstoler/offertförfrågan og A-takstol... da kommer det opp et bilde og en rød tekst...

Det er mulig å kombinere. I garasjen har jeg vanlige svenske takstoler i halve garasjen over porten og nockbalk andre halvdel.
/CC

• Liker
Annie_78
  • Laddar…
Jeg har en limtredrager som bærer av "de konstiga" takstolene i vinkelen på huset. Se bildet.

• Limtrebjelke som støtter komplekse takstoler i husvinkel. 3D-illustrasjon av takkonstruksjon.
Takk, da er jeg på banen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.