Jeg bygde for et par år siden et gjerde i ubehandlet tre som er malt med falu rödfärg.

Det begynner nå å bli på tide å bygge en port og sette opp portstolper. Til porten har vi en eldre todelt smidd port som vi tenkte å feste i litt grovere stolper av tre. Det er dette som er problemet mitt.

De massive stolpene som man kan få tak i for en vettig pris har for liten dimensjon (90x90) og jeg trenger minst 120x120.

Ble i en byggevarehandel anbefalt å lage stolpene av limtredrager 150x150…

Finnes det noen ulempe med dette?
Tåler en slik drager å være ute?

Tanken er å male også stolpene med falu rödfärg.

• Limtrebjelke i tre, 150x150, lagret på en hylle i en byggevarebutikk, delvis pakket inn i svart plast.
Du får sammenligne prisene på en limtre vs. lage egne. 3 stk 145 X 45 som limes med utelim og skrus sammen og tvinger som holder sammen under tiden. Blir til først å dra sammen 2 og deretter en 3. Tenk på å vende dem slik at årringene ikke ligger i samme retning. Hvordan har du tenkt å forankre dem i bakken.

De vil forankres ved å støpe fundamenter med flattjern som vil bli skrudd i stolpen. Stolpene vil altså ikke ha kontakt med bakken.

Vil helst kjøpe ferdig selv om det sannsynligvis er dyrere. Det må være to stolper og da blir prisen per stolpe fra butikk like over 300.

Ikke prisen jeg er bekymret for altså, men holdbarheten ved utendørs bruk :)

Om 115x115 er nok finnes det jo trykket limtrestolpe. Har selv disse som værutsatte stolper. Rødfarge kan få vanskelig for å feste, så det er lurt å ruge opp overflaten med grovt sandpapir.

C coolakolan skrev:
De vil bli forankret ved å støpe fundamenter med flattjern som vil bli skrudd fast i stolpen. Stolpene vil altså ikke ha kontakt med bakken.

Vil helst kjøpe ferdig, selv om det sannsynligvis er dyrere. Trenger to stolper, og da blir prisen per stolpe fra butikk litt over 300.

Ikke prisen jeg bekymrer meg for, men holdbarheten ved utendørs bruk :)
Ingen fare på taket, en 45X95 som er en meter og kan holdes absolutt i lodd, holder for å sette en småbil på.

Holdbarhet var nok ikke ordet jeg egentlig mente, men heller bærekraft. Vil en malt limtrebjelke klare seg ute i vær og vind uten å ta skade?

E
C coolakolan skrev:
Holdfasthet var nok ikke det ordet jeg egentlig mente, men snarere holdbarhet. Vil en malt limtrebjelke klare seg ute i vær og vind uten å ta skade?
Ingen som helst problem. Velg et fargesystem og prøv å få den et stykke fra bakken, så er det ingen problemer. Slamfarge er dog ikke anbefalt, men for eksempel oljelasur.

Hvorfor anbefales ikke slamfarge? Kona vil nok at det passer sammen med resten av gjerdet :)

E
Dårlig beskyttelse for treverket i det. Du bør ha noe som beskytter limet som fester sammen Limträstavarna. Det finnes selvfølgelig farger som ligner på Falu men besitter betydelig bedre egenskaper når det gjelder å beskytte treverket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.