Hei!

Jeg holder på med renovering av vårt hus bygget i 1944. Har revet ut tilbyggede innervegger i et rom for å muliggjøre kjøkkenbygging.

Ingen av veggene har vært bærende, derimot viser det seg at det trolig har vært avlastende for gulvet i andre etasje som har hengt ned. Det har begynt å gynge skikkelig i andre etasje.

Nå til spørsmålet, hvor grov limtrebjelke trenger jeg tvers over rommet 5,45m, for å bli kvitt svaiet (altså avlastende ikke bærende)? Mulighet finnes for å plassere en stolpe midt på.

Takk på forhånd!

Har du noen tegninger av huset? Hvor bredt er huset? At det blir en merkbar nedbøyning kan det jo bety at veggen er/var bærende. Hvordan vet du at veggen ikke var bærende?

Dessverre ingen tegninger. Rommet er 4,60 bredt.

Nedbøyning har det ikke blitt, sagde bjelker med hekkesag og ingenting nappet. Dessuten var veggen som gikk tvers mot gulvbjelkelaget fra ca 10 år tilbake. Bilder fra før viser dessuten et større rom. En 1" veggbit på samme ledd som bjelkelaget var det eneste som trolig var fra 1944.

Så vil jeg si at jeg er så sikker jeg kan være på at veggene ikke var bærende.

Vet du hvilke dimensjoner og cc-avstand gulvbjelkene etasjen over har? Kunne du tegne en seksjon av huset?

Gulvstokkene er trolig 3"8, basert på hvordan det er dimensjonert andre steder i huset.
CC 80.

Legger ved en hastig skisse over rommet det gjelder.

• Håndtegnet skisse av et rom med merkede golvregler, CC 80 mellomrom, dimensjoner 4620 x 5745 mm, og notater om stolpe og limtrebalk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.