Jeg skal bygge en køyeseng til min kommende leilighet. Den nedre sengen vil stå på egne ben og den øvre vil hvile på de røde delene. Det er jeg som kommer til å sove i den øvre sengen (og forhåpentligvis noen flere), så den må tåle 200-300 kilo i vekt.
Har laget en enkel skisse i Sketchup av hvordan jeg har tenkt selve konstruksjonen. Så skal jeg feste noen skruer inn i veggen slik at den sitter skikkelig fast.
Jeg hadde tenkt å bruke limtredragere siden de tåler mye og virker å være i prinsippet klare til å males uten å måtte pusse ned ujevnheter osv.
Tenkt å ha 90x90mm limtre til de fire hjørnestolpene og øvrige deler av selve konstruksjonen. Bortsett fra de to røde bitene hvor jeg hadde tenkt å ha 90x225mm limtre da min sengebunn skal hvile på dem og de trenger å komme under kantene på sengen.
Er mine dimensjoner fornuftige? Hver centimeter i høyden er jo viktig å spare på, derfor tenkte jeg 90x90, vet at det ville blitt mye mer stabilt å ha 90x225mm bjelker i høyden, men da blir det 135mm som forsvinner i takhøyde også :\ Og mange "vanlige" køyesenger er jo skrudd sammen med nesten vanlige planker.
Trenger jeg noe mellom mine røde biter for å spre vekten fra sengen?
Hvordan fester jeg de røde bitene i limtrestolpene som står rett opp? Holder det å skru to skruer skrått, eller trenger jeg noe mer stabilt?
Takk!
Har laget en enkel skisse i Sketchup av hvordan jeg har tenkt selve konstruksjonen. Så skal jeg feste noen skruer inn i veggen slik at den sitter skikkelig fast.
Jeg hadde tenkt å bruke limtredragere siden de tåler mye og virker å være i prinsippet klare til å males uten å måtte pusse ned ujevnheter osv.
Tenkt å ha 90x90mm limtre til de fire hjørnestolpene og øvrige deler av selve konstruksjonen. Bortsett fra de to røde bitene hvor jeg hadde tenkt å ha 90x225mm limtre da min sengebunn skal hvile på dem og de trenger å komme under kantene på sengen.
Er mine dimensjoner fornuftige? Hver centimeter i høyden er jo viktig å spare på, derfor tenkte jeg 90x90, vet at det ville blitt mye mer stabilt å ha 90x225mm bjelker i høyden, men da blir det 135mm som forsvinner i takhøyde også :\ Og mange "vanlige" køyesenger er jo skrudd sammen med nesten vanlige planker.
Trenger jeg noe mellom mine røde biter for å spre vekten fra sengen?
Hvordan fester jeg de røde bitene i limtrestolpene som står rett opp? Holder det å skru to skruer skrått, eller trenger jeg noe mer stabilt?
Takk!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
To limtrebjelker 90x225 på lavkant klarer 300 kg last uten å bøye ned særlig mye. Du kan gå ned til 90x180 uten at det blir merkbart dårligere. Derimot synes jeg du bruker stolpene feil, dvs ikke annet enn som dekorasjon. Fire limtrestolper klarer å bære en lett stridsvogn. Jeg synes du skal tegne om slik at dine sengebjelker hviler på stolper. Tenk på om det da er penest med kvadratisk tverrsnitt på stolpene. Du kan alltid skjule stolpekonstruksjonen på utsiden med planhøvlede furubord.
Kjennes rent spontant utrolig overdimensjonert. Du kunne bruke 45x45 som stolper og bytte den liggende limtrebjelken mot en stående 45x90. Bjelken mot veggen blir jo ikke noe problem i og med at du skal skru den inn i veggen, og den andre kan du stive opp ytterligere ved å skru på en planke/plate i forkant, kanskje med mål 20x145 eller noe i den stilen. Ikke at jeg tror du trenger det, men om du vil være sikker, eller bare skjule bjelken med noe penere materiale. Kommer sengen helt ut til ytterkanten? Hvis ikke, må du skru på en til 45x90 innenfor eller alternativt sette tverrregler av 45x90 for å ha et underlag å sette sengen på.
Sier som jujusuandersson, du kan jo alltid skjule en konstruksjon av bjelker med annet materiale foran. Blir i alle fall mye billigere på den måten.
Sier som jujusuandersson, du kan jo alltid skjule en konstruksjon av bjelker med annet materiale foran. Blir i alle fall mye billigere på den måten.
Takk for innspill! Vet at stolpene ikke riktig fyller sin egentlige funksjon, men er mye for utseendet 
Får skissere litt til og se om jeg kanskje skal gå ned litt i dimensjon, skal uansett gipse over mye av sidene så reglene kan skjules om man vil. Takk!
Får skissere litt til og se om jeg kanskje skal gå ned litt i dimensjon, skal uansett gipse over mye av sidene så reglene kan skjules om man vil. Takk!
Klikk her for å svare