Bla Tangit-limet som man limer samplingsdetektorrør (brannalarm) med har en veldig sterk lukt, så det trengs vernemaske (åndedrettsvern & øyne) samt vernehansker ved bruk, lukten sitter i flere timer så åndedrettsvern trengs lenge om det er i en "tillukket" eiendom.
Beste svar
De har ingen beskyttelsesrør, noe som mer eller mindre er krav hos oss i dag med våre trehus fylt med isolasjon. Så er det jo arbeidskostnaden som er den største delen når man legger rør, og det går raskere å legge en myk slange uten skjøter enn å pusle sammen harde rørdeler. Limet og arbeidsvernsreglene rundt det øker også kostnaden.
Takk useless. Burde vel gå an å ha beskyttelsesrør av samme materiale? Limet inneholder vanligvis butanon, tetrahydrofuran og aceton, hvilke alle er relativt ufarlige hvis man bare har god ventilasjon. I den tredje verden påfører de limet direkte med en ubeskyttet finger.useless skrev:
De har ikke noe beskyttelsesrør, hvilket mer eller mindre er krav hos oss i dag med våre trehus fylt med isolering. Så er det jo arbeidskostnaden som er den største delen når man trekker rør, og det går raskere å trekke en myk slange uten skjøter enn å pusle sammen harde rørdeler. Limet og arbeidssikkerhetsreglene rundt det øker også kostnaden.
Enig, PEX og PEM er mye lettere å trekke. Skulle ha vært mine absolutte favoritter hvis de kunne limes slik man gjør med UPVC. Før eller senere er det alltid en eller annen kobling som begynner å lekke.
Skal vi begynne å fyre med kull & olje?B BjörnBygger skrev:
Skal vi begynne å medisinere dyr, som vi avler opp, forebyggende med blant annet antibiotika & alle andre medisiner som kaaaaanske skulle trengs?
Eller skal vi fjerne alle kollisjonsputer, bilbelter mm som skal beskytte brukeren?
Ja vet, det høres helt sprøtt ut for oss svensker, men i andre land har de noe som kalles personlig ansvar. De informerer seg om risikoene og bestemmer selv om de vil utsette seg for dem. Ingen tvinger noen til å bruke PVC-lim, det finnes mange alternativer. Men de som vil bruke PVC-lim gjør det.Demmpa skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
sen er det vel mye det at sverige er best og alle andre dårligere........hvorfor gjøre som alle andre når vi kan gjøre på en annen måte som vi så synes er bedre og samtidig synes vi at andre gjør det feil.
Forutsetningene skiller seg jo ganske markant fra andre land.S Stefan1972 skrev:
- Dels bygger vi mye i tre og har mye isolasjon, noe som gjør at eventuelle lekkasjer får helt andre konsekvenser enn i steinhus i sydligere land.
- Vi har bedre arbeidsmiljøregler enn 'tredje verden', noe som gjør at det f.eks. kan bli vanskelig å bruke lim med sterke løsemidler på en byggeplass.
- Arbeidskostnaden er relativt høy i forhold til materialkostnaden sammenlignet med mange andre land, noe som ofte gjør det billigere å bruke dyrere materialer som går raskere å legge.
Går ikke an å trekke skjøtefritt, så vidt jeg vet. Men siden skjøtene er limt, er de mye sikrere enn f.eks. en vanlig PEX-skjøt. Limet løser opp PVC'en, så i praksis er rørene sveiset sammen. Går med flere rørbøyer derimot, siden rørene ikke er så fleksible.krilleman_215 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
jo det er klart at forutsetningene er annerledes, men i mange tilfeller er det jo typ som jeg skrev. Det finnes jo massevis av bra løsninger for f.eks. dusjavløp som ikke engang finnes her. Nei, her skal vi sta holde på med løse sluk og klemringer og tetteskikt som slipper, og gud vet alt. For vi vet jo best.
Da jeg jobbet på Arlanda før, så anskaffet de alltid helt egne brannbiler, fra scratch, alt ble bygget for bestilleren. Fra elektronikk til alt mulig typ. Så det at det finnes produsenter som lager brannbiler til resten av verdens flyplasser som fungerer utmerket, og som det finnes reservedeler til, det spiller ingen rolle. Vi er jo best.
Da jeg jobbet på Arlanda før, så anskaffet de alltid helt egne brannbiler, fra scratch, alt ble bygget for bestilleren. Fra elektronikk til alt mulig typ. Så det at det finnes produsenter som lager brannbiler til resten av verdens flyplasser som fungerer utmerket, og som det finnes reservedeler til, det spiller ingen rolle. Vi er jo best.
Enig. Finns mye å lære i andre land. Brukte selv denne hacka flittig når jeg levde i Asia. For mange jobber er den helt overlegen en spade. Finnes overalt i tredje verden, men er ikke å kjøpe i Sverige.S Stefan1972 skrev:jo det er klart at forutsetningene er annerledes men i mye og mangt er det jo typ som jeg skrev. Finns jo masse med bra løsninger for tex dusjavløp som ikke engang finnes her. Nei her skal vi bestandig holde på med løse renner og klemringer og tettesjikt som slipper og gud vet alt. For vi vet jo best.
Når jeg jobbet på arlanda før så anskaffet de alltid helt egne brannbiler, fra scratch, alt ble bygget for bestilleren. Fra elektronikk til alt mulig typ. Så det finnes produsenter som lager brannbiler til verdens øvrige flyplasser som fungerer utmerket og som det finnes reservedeler til, det spiller ingen rolle. Vi er jo best.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
For mange år siden ble avløpsrør limt her i Sverige, og limet påvirket rørene slik at de har en tendens til å sprekke. De blå rørene har kanskje en bedre plastblanding.
Hakene ser ut som en liten gräfta med langt håndtak, så noe lignende finnes her.
Plantehakke kan jo være et alternativ.
Protte
Hakene ser ut som en liten gräfta med langt håndtak, så noe lignende finnes her.
Plantehakke kan jo være et alternativ.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Finnes jo fin mylla også i Sverige.
Protte
Protte