Jeg holder på å kexe sammen eikeplanker for å lage renoveringssett til trappen av. Jeg har saget og høvlet opp planker 130x16 som jeg kexer to og to. Men nå på morgenen så jeg at de hadde blitt litt skjeve, til tross for at plankene har passert planhøvelen. Hva gjør jeg for å unngå at den ferdige platen slår seg? Jeg har ikke sjekket fuktinnholdet i treet, da jeg mangler fuktmåler, men det føles "tørt".
Men hvorfor skulle en planke som er plan når den ligger alene, slå seg bare fordi den blir limt i kanten mot en annen (plan) planke. Forklar gjerne! At man stavlimer smalere biter til plater trodde jeg hadde med materialkostnad å gjøre. Skal man ha lange brede biter kvistfritt, så blir det ikke like mye av hver stamme man kan bruke, som om man tar ut smale strimler. Med smale strimler kan man fjerne kvister og utnytte hver trestamme bedre. Så har jeg alltid trodd, men det kanskje har med å unngå "krumme" plater å gjøre?
Dessuten vil jeg ikke ha smale strimler til trappen...
Dessuten vil jeg ikke ha smale strimler til trappen...
Sist redigert:
Tre er jo et levende materiale med spenninger i seg og det tar opp og avgir fukt. Har man smalere biter kan det ikke bevege seg like mye. F.eks. finnes det allamellskivor som har 5 mm smale alribbor. Den skiven anses helt rørelsedød og er et alternativ til dem som ikke vil bruke MDF eller sponplate.
Det er vanskelig å kexa sammen bredere trestendere da jo tykkere/bredere den er, desto større spenninger. Da jeg laget benkeplater av 100*25mm stendere, lot jeg dem ligge i en trepresse med varme over natten for at de skulle holde formen, og høvlet dem dagen etter. Vil du absolutt ha bredere remser, så anbefaler jeg at du legger dem i presse og gjerne varmt i minst et par døgn etter du "kexet" dem sammen og høvler dem etterpå.
Jeg har innsett at det er pressing som gjelder under og etter liming. Men hva er det som får spenningene til å løse ut? Jeg mener lar jeg bordene ligge hver for seg etter høvling, ser de ut til å holde formen, men limer jeg dem sammen, så slår de seg...
Klikk her for å svare