Jeg holder på å gjøre i stand et lager i huset. Veggene består i dag av lettbetongblokker, se bilde nedenfor (veggene er ca. 10 cm tykke). På disse har jeg tenkt å feste gipsplater. Lageret skal deretter innredes med veggfaste hyller, type ELFA.

Jeg har imidlertid en del av veggen der jeg har sikringsskapet på den andre siden av veggen. Fordi jeg vil trenge ganske lange skruer for å henge opp hyllene på lettbetongveggen, føles det ikke helt bra med veggen full av elektriske ledninger! Jeg vurderer derfor følgende:
Lime fast 12 mm kryssfiner direkte på lettbetongen (med f.eks. PL600). Deretter fester jeg hyllene på veggen med skruer som akkurat går gjennom kryssfinerplaten, altså som ikke går langt inn i lettbetongveggen.

Vil dette fungere??
Kan jeg feste kryssfinerplaten helt uten skruer?
Vil hyllene sitte hvis de kun er skrudd i kryssfiner, med relativt korte skruer?

Takknemlig for synspunkter på dette, eller andre forslag til hvordan jeg kan løse det!

• Vegger av lettbetongblokker i et uferdig rom, med synlige merker og hull i betongen.
Lime tre på betong høres ikke ut som en god idé.

Bygg lagerhyller som står på gulvet i stedet.

Det finnes spesielle lettbetongskruer som sitter steinhardt hvis man gjør det riktig. De kan ikke løsnes og trekkes om i samme hull. Har også sett korte rundt 80mm. I kombinasjon med PL400 burde det sitte tilstrekkelig bra for det du skal gjøre. Det viktige er at det er sterkt øverst. Skruene for det du skal feste opp skal gå helt gjennom kryssfinerplaten. Forbor litt med kanskje halve diameteren for skruen, den sitter godt uten å sprekke. At de graver litt i lettbetongen bak gjør ingenting.

Mot yttervegg kan det nok være litt vrient med fuktvandring ettersom kryssfinerplaten er vanntett.

Takk Johan!
Mot ytterveggen tenkte jeg å nøye meg med å sparkle veggen.
Plywooden var tenkt for den veggen som har el-sentralen på andre siden av veggen (det er altså ikke en yttervegg). Derfor føles også 80 mm skruer risikabelt å feste plywooden med. Det går masse el-selskap i veggen, og jeg vet ikke nøyaktig hvor... Vil ikke risikere å dra en skrue rett gjennom en ledning!

Ardex S48 har jeg satt opp plater med på lignende vegger, og det sitter som støpt. Den eneste ulempen er at limet nesten er dyrere enn gull :)

Er PL600 for kraftløs?

Et alternativ ville kanskje være å, som du vurderer, lime opp plywood på veggen men i doble lag. Deretter skru en list eller passende grov regel mot plywooden men i takbjelkene.
På den måten får du 24 mm plywood å skru hyller i, og listen/reglen i taket hindrer konstruksjonen fra å løsne og falle ut fra veggen. En list mot gulvet er sikkert ingen ulempe heller.

//Ronnie

• Liker
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Avhengig av hvor bred veggen er og hva du skal ha på hyllene, så kan kanskje stendere på sideveggene være støtte for hyller/bærelekter. Da trengs det ikke å festes noe på el-sentralveggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.