Tenkte lime opp 6.5mm gips på en vegg som er 240cm x 100cm. Årsaken til at jeg ikke vil skru er at det er på skorsteinsmuren.
Hva kan jeg lime med av lim? fungerer det med vanlig flislim?
Jeg vet at det finnes ardex s48 for gipsliming, men den er for dyr å kjøpe bare for dette, går jo ikke med så mye til denne veggen.

MVH Anders

Jeg limte gipsplater i vaskerommet mot lettbetong med vanlig konstruksjonslim beregnet for betong/tre. Skulle tro det går bra med PL400 lim.

Festet hver plate med noen spikerplugger ved skjøtene så platen satt noenlunde fast mens limet tørket.

Om du vil kan du sjekke på gyprocs hjemmeside der finnes en brosjyre som viser hvordan man limer gipsplater.
Men jeg har for meg at man bruker en slags gipsbruk der.

Fyrer du så skorsteinen blir varm? I så fall bør du ikke bruke noe lim da det kan avgi både lukt og ubehagelige kjemikalier. Gipsbruk eller husfix burde fungere bra, men vær nøye så du ikke blander for vått og sprut gjerne vann på skorsteinen med en blomsterspruteflaske først.

Jeg har montert renoveringsgips på murstocken. Døm av min forbauselse når enkeltlags gipsskruv for tre drev som bare det direkte i teglsteinen. Noen knakk, men de aller fleste gikk bra.

Verdt å teste?

Tusen takk for alle tipsene.

MVH Anders

Jeg har montert renoveringsgips på murstocken. Døm av min forbauselse når ettlagers gipsskruer for tre dro som bare det direkte i teglstenen. Noen gikk av, men de aller fleste gikk bra.
Direkte i teglstenen????!!!

Antagelig i pussen, går bra å skruve i.... Men gipsen skal vel beskytte mot brann, leder ikke skruvene gjennom varmen til den andre siden?

Putsen, ja jeg tenkte vel det.

fikk høre av en snekker at man ikke fikk sette gips på murstock.
i henhold til byggnormer får det ikke brukes, fikk rådet om å bruke minerit i stedet da den er brannsikker.

Ellers, Casco´s Superset har grym vedheftingsevne.
Jeg vet for jeg ble nødt til å rive den ned og hadde en tung jobb der ;D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.